Nieuwsbericht

Consumenten verwachten dat autonome auto’s binnen tien jaar beter rijden dan mensen

~ ANSYS' Global Autonomous Vehicle Report brengt perceptie en verwachtingen van consumenten ten aanzien van autonome voertuigen in kaart ~

Zoetermeer, 1 oktober 2019 – Zeven op de tien consumenten denkt dat zelfrijdende auto’s binnen 10 jaar beter autorijden dan mensen. Dit blijkt uit een wereldwijd consumentenonderzoek uitgevoerd in opdracht van ANSYS (NASDAQ: ANSS). Het complete ANSYS Global Autonomous Vehicles Report dat vandaag is gepubliceerd, toont verrassende uitkomsten omtrent verwachtingen van consumenten op het gebied van autonome voertuigen.

Het onderzoek is uitgevoerd om de perceptie van consumenten wereldwijd ten aanzien van autonome voertuigen in kaart te brengen en de verwachtingen voor de toekomst van reizen beter te begrijpen. In juni van dit jaar presenteerde ANSYS al een onderdeel van dit onderzoek dat specifiek inging op de houding van het publiek ten opzichte van autonome vliegtuigen. Het rapport bevestigt dat consumenten hoge verwachtingen hebben van de mogelijkheden van autonome voertuigen en dat ze zich comfortabel voelen bij het idee dat ze ooit in zelfrijdende auto's en vliegtuigen zullen reizen.

Belangrijkste conclusies uit het rapport zijn:

  • Consumentenvertrouwen: 71% van de respondenten wereldwijd gelooft dat zelfrijdende auto's beter kunnen rijden dan mensen of de menselijke vaardigheden binnen tien jaar zullen overtreffen
  • Acceptatie van autonome auto’s: Japanse respondenten hebben meer vertrouwen in autonome voertuigen dan het wereldwijde gemiddelde; 83% gelooft dat zelfrijdende auto's binnen 10 jaar beter kunnen rijden dan mensen. 38% denkt zelfs dat zelfrijdende auto’s nu al betere rijvaardigheden bezitten dan de mens
  • Klaar voor vertrek: 77% van de wereldwijde respondenten voelt zich comfortabel bij de gedachte op een zeker moment in een zelfrijdende auto te rijden
  • Young Adopters: 87% van de 18- tot 24-jarigen en 88% van de 25- tot 34-jarigen heeft geen moeite met zelfrijdende auto’s tijdens hun leven. 43% van de respondenten boven de 65 jaar geeft aan nooit in een zelfrijdende auto te zullen rijden
  • Hoogte- en dieptepunten: Chinese respondenten staan het meest open voor het rijden in zelfrijdende auto’s (97%). In tegenstelling tot de Chinezen, geeft slechts 57% van de respondenten uit het Verenigd Koninkrijk aan dat zij zich comfortabel voelen bij de gedachte om op een zeker moment in een zelfrijdende auto te rijden
  • Angsten onderzoeken: Het belangrijkste argument tegen zelfrijdende auto’s en vliegtuigen is de angst voor falende technologie (59% en 65%)
  • Vertrouwen in autofabrikanten: 24% van de respondenten gelooft dat luxe automerken de veiligste zelfrijdende rijervaring kunnen bieden, gevolgd door technologiebedrijven die op een dag een zelfrijdende auto (20%) aanbieden en niet-luxemerken (16%)

Zelfrijdende auto's hebben miljarden kilometers aan wegentests nodig in een groot aantal rijomstandigheden om de veiligheid te garanderen. Met alleen fysieke tests is het onmogelijk om dit te bereiken. Simulatie vermindert de behoefte aan fysieke tests op de weg aanzienlijk en is de enige manier waarop engineers sneller duizenden AV-rijscenario's kunnen testen, de prestaties van sensoren en perceptie-algoritmes kunnen maximaliseren en de veiligheid kunnen garanderen.

"Geautomatiseerd rijden is al sinds de jaren vijftig een droom van engineers en reizigers, maar de benodigde hardware en software om dit daadwerkelijk te realiseren is het afgelopen decennium pas echt volwassen geworden,” zegt Sam Abuelsamid, principal research analyst bij Navigant Research. “Om autonoom rijden een commerciële realiteit te laten worden waar mensen vertrouwen in hebben, moeten consumenten ervan overtuigd zijn dat algoritmes veiliger kunnen rijden dan mensen. Dit vereist miljoenen fysieke kilometers die moeten worden omgezet in simulatietests en moeten worden geëvalueerd.”

Het ontwerpen van autonome voertuigen die voldoen aan strenge veiligheids- en betrouwbaarheidseisen vormt een enorme uitdaging voor de fabrikanten van deze voertuigen. ANSYS Autonomy, dat eerder dit jaar werd uitgebracht, biedt een end-to-end, kosteneffectieve mogelijkheid voor het snel ontwikkelen van systemen voor autonome voertuigen die aan deze eisen voldoen. Van software- en algoritmeontwikkeling tot functionele veiligheidsanalyse, tot optimalisatie van sensornauwkeurigheid, ANSYS Autonomy is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat de wegen en de lucht veiliger zijn dan ooit.

“We staan aan de vooravond van een volledig autonoom tijdperk dat een revolutie teweeg zal brengen in het wereldwijde transport. Dit rapport bevestigt het wereldwijde optimisme voor autonome voertuigen, maar toont ook legitieme zorgen”, zegt Eric Bantegnie, vice president en general manager business unit systems bij ANSYS. “Om wereldwijde acceptatie van autonome voertuigen verder te stimuleren, moeten fabrikanten aantonen dat de technologie veiliger en betrouwbaarder is dan mensen. ANSYS-simulatieoplossingen maken dat mogelijk.”

Ga naar ansys.com/av-report om het rapport te bekijken en meer te weten te komen over de enquête.

Onderzoeksmethode:
ANSYS heeft Atomik Research opdracht gegeven om een online enquête uit te voeren onder 22.041 volwassenen van 18 jaar en ouder in 11 verschillende markten (Benelux, het Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, DACH, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden, Japan, China en India). Het veldwerk voor het onderzoek vond plaats tussen 26 april en 7 mei 2019. In overeenstemming met de richtlijnen en voorschriften van de Market Research Society viel de foutmarge binnen +/- 2% bij een betrouwbaarheidsniveau van 95%. Atomik Research is een onafhankelijk creatief marktonderzoeksbureau dat MRS-gecertificeerde onderzoekers in dienst heeft en zich houdt aan MRS-code.
+++

Categorie:   

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.