Nieuwsbericht

Citrix: ‘Grote verschillen in verwachtingen kenniswerkers over IT’

Nederlandse kenniswerkers vinden de voortdurende verandering in IT vooral een uitdaging. Daarnaast verschillen zowel de IT-volwassenheid als de interesse in technologie van medewerkers zeer. Dat blijkt uit het onderzoek Future of Work in opdracht van Citrix. In april en mei is 1.000 Nederlandse kenniswerkers gevraagd naar hun ervaringen met IT op de werkvloer.

Technologie op de werkvloer is essentieel voor de eigen productiviteit en voor het succes van de organisatie. Dat vindt 38,3 procent van de Nederlandse werknemers. Een grotere groep medewerkers (47,8 procent) vindt technologie wel handig, maar geen doel op zich. Ongeveer een tiende (9,5 procent) vindt technologie een uitdaging waarvoor geregeld de hulp van collega’s moet worden ingeschakeld of iets wat vooral tijd en geld kost, zonder dat duidelijk is wat het oplevert.

Voortdurende verandering

De grootste uitdaging als het om technologie gaat, is voor deze medewerkers ‘de voortdurende verandering’ (33 procent). Als tweede grote uitdaging noemen medewerkers ‘mijzelf’ (16,5 procent). Het Future of Work onderzoek van Citrix toont vooral grote verschillen in de manier waarop werknemers IT-toepassingen inzetten en hoe ze nieuwe technologie ervaren. Enkele resultaten uit het onderzoek:

  • Bijna een kwart van de ondervraagden (24,1 procent) mailt documenten naar het eigen persoonlijke mailadres als ze die documenten ook buiten het kantoor willen gebruiken. 28,3 procent gebruikt daarvoor het cloudportaal van de organisatie en 8,8 procent zet de documenten over in de eigen Dropbox of Google Drive.
  • Bijna een vijfde (17,7 procent) zit niet te wachten op een nieuwe toepassing die een oude applicatie vervangt. 57 procent is benieuwd naar de nieuwe applicatie en 19,5 procent is (erg) enthousiast.
  • Ruim een vijfde (21,1 procent) logt onderweg nog wel in op een onbeveiligd openbaar wifi-netwerk om werk te doen. 52,9 procent doet dat niet omdat dat ingaat tegen het veiligheidsbeleid en 15,3 procent gebruikt een app die de verbinding beveiligt.
  • Het gebruik van verouderde technologie is voor 23,5 procent de grootste uitdaging in de eigen organisatie.
  • 17,6 procent noemt het ontbreken van een duidelijke IT-strategie de grootste uitdaging.
  • 17,3 procent zegt onvoldoende geïnteresseerd te zijn in de technologie om daar een uitdaging te zien.

IT-eisen verschillen per medewerker

Het onderzoek toont volgens Peter van Leest, Regional Director Benelux van Citrix, vooral dat medewerkers verschillende verwachtingen en eisen hebben als het gaat om de IT-omgeving op het werk. “De IT-volwassenheid verschilt onderling sterk, net als de interesse in nieuwe technologie”, zegt Van Leest. “Een gemiddeld grote organisatie heeft meer dan 500 productiviteitapplicaties, met allemaal een eigen interface en logica. De omgang daarmee heeft weinig te maken met het werk waarvoor men is aangenomen. Een organisatie moet er dan ook vooral voor zorgen dat de medewerker zich niet naar de IT-omgeving hoeft te vormen, maar dat de IT zich naar de individuele medewerker vormt.”

Test voor IT-profiel

Naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek heeft Citrix een test ontwikkeld waarmee medewerkers een beeld kunnen krijgen van hun eigen IT-gerichtheid en -volwassenheid. Zijn ze voorloper of achterblijver, technofoob of echte techtalenten? Wie zijn IT-profiel beter wil leren kennen, kan hier gratis de test doen.

Over het onderzoek

Voor The Future of Work is in april en mei 2019 een enquête gehouden onder 1.000 kenniswerkers in Nederland. Met kenniswerkers worden medewerkers bedoeld die actief IT-toepassingen en -apparatuur gebruiken voor hun werk. Het onderzoek is uitgevoerd door OnePoll.

Categorie:   

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.