Nieuwsbericht

ASML heeft beste reputatie van Nederland volgens groot onderzoek

ASML heeft de beste reputatie van alle grote Nederlandse organisaties. Dat blijkt uit MT500, het jaarlijkse reputatie-onderzoek, uitgevoerd in opdracht van leiderschapsplatform MT.

Branchegenoten prijzen het hightechbedrijf uit Veldhoven om diens productleiderschap, operational excellence, klantgerichtheid en kwaliteit van werkgeverschap. De top 10 van de reputatieranglijst MT500 wordt verder gevormd door grote organisaties als Shell, Tata Steel en Ahold, maar ook De Efteling staat in de hoogste regionen.

Universiteit van Amsterdam
Kenmerkend voor de aanpak van de MT500 is de peer-to-peer-beroordeling: respondenten wordt gevraagd hun oordeel te geven over bedrijven die in hun eigen branche actief zijn. Professor Henk Volberda leidt met zijn Amsterdam Centre for Business Innovation vanuit de Universiteit van Amsterdam het reputatie-onderzoek. “Het idee is dat je als beslisser beter kunt beoordelen over een bedrijf dat in dezelfde branche opereert dan over een bedrijf dat wat activiteiten betreft verder van je af staat. Wie kun je beter vragen naar je reputatie dan je peers?”

De lijst is tot stand gekomen op basis van ruim 3000 respondenten, lees via onderstaande link de volledige onderzoeksverklaring.

ASML
Winnaar ASML is volgens Volberda ‘Een absolute vaandeldrager van technologische innovatie’. “Het is een van wat ik beschouw als de ‘nieuwe’ Nederlandse multinationals. De vorige jaren eindigde het bedrijf als derde, maar nu heeft het Shell van de troon gestoten. Daarvoor heeft het dus niet alleen geëxcelleerd in productleiderschap, klantgerichtheid en uitvoering, maar het heeft blijkbaar ook een naam op te houden als goede werkgever.”

ASML-ceo Peter Wennink reageert bescheiden op zijn toppositie. “Mijn eerste reactie is dan toch dat we dit niet alleen doen. En dat is geen valse bescheidenheid. Je moet je realiseren dat we in een wereldwijd ecosysteem werken van leveranciers, klanten en kennisinstellingen. In dit systeem heeft iedereen een eigen rol en levert topkwaliteit. We zijn afhankelijk van elkaar en we vertrouwen elkaar. Dat vertrouwen zorgt voor een hechte samenwerking. Dus dat compliment geef ik ook graag door aan hen.”

Nieuwkomer
Een opmerkelijke nieuwkomer in de hoogste regionen van de reputatielijst is bouwconcern BAM. De aannemer steeg 14 plaatsen om in 2019 te eindigen op de vierde plaats overall. “Daar kan goed werkgeverschap aan hebben bijgedragen, maar BAM wordt waarschijnlijk ook gewaardeerd om de digitale transformatie die het heeft ingezet”, aldus Volberda.

Ben Tiggelaar
Volgens leiderschapsexpert Ben Tiggelaar, die voor MT jonge talenten interviewt over hun leiderschap, is het belang van een goede reputatie niet te overschatten. “In een krappe arbeidsmarkt zijn de eerste associaties die mensen hebben bij een organisatie essentieel. Vergelijk het met de eerste indruk die je als persoon maakt. Dat beeld kleurt alle waarnemingen die verder volgen."

De top 20
1. ASML
2. Tata Steel
3. Shell
4. BAM
5. De Efteling
6. Ahold Delhaize
7. NS
8. BMW Nederland
9. Booking.com
10. Google
11. ING
12. KLM
13. ABN Amro
14. Deloitte
15. Bol.com
16. BP Nederland
17. RET Rotterdam
18. Van Bommel
19. Rabobank
20. Achmea

Alle resultaten van het MT500-onderzoek zijn gebundeld in een naslagwerk van 160 pagina’s, te bestellen in de MT Shop. De digitale versie is via onderstaande  link in te zien. Voor winnaars in de lijst en sub-categorieën zijn logo’s en beeldmerk van de MT500 te downloaden.

Categorie:   

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.