Nieuwsbericht

Werknemers vinden waarden en normen binnen een bedrijf steeds belangrijker

’s-Hertogenbosch, 15 mei 2019 – De jongere generatie werknemers kiest steeds vaker voor werkgevers die matchen met hun eigen normen en waarden. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek in opdracht van Ricoh.

De reden? Doordat technologie ons bevrijdt van de klassieke 9 tot 5 mentaliteit, vervaagt de grens tussen werk en privé steeds meer. Onze beroepskeuze en manier van werken worden dan ook in toenemende mate bepalend door wie we zijn. Hierdoor gaan werknemers van elke leeftijd zich afvragen of hun werkgever wel matcht met hun eigen visie en waarden. Zo vinden werknemers het belangrijk dat de organisatie waarvoor ze werken bijdraagt aan een betere wereld. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het merendeel van de werknemers vindt dat duurzaamheid centraal moet staan in de organisatiestrategie

Resultaten
Andere resultaten uit het onderzoek van Ricoh zijn:

  • 65% van de medewerkers gelooft in de waarden en idealen van hun onderneming;
  • 59% van de werknemers voelt zich persoonlijk betrokken bij hun werk en vindt werk een bepalende factor voor wie je bent als persoon;
  • 63% denkt dat de manier waarop de wereld zakendoet de komende vijf tot tien jaar drastisch zal veranderen.

Maurits Aalders, Marketing Director, Ricoh Nederland, zegt: “Uit ons onderzoek blijkt dat werknemers vinden dat ondernemingen zich aan strengere normen moeten houden. Iedere bijdrage aan het grote plaatje is belangrijk en dat beseffen we ons. De potentiële collectieve impact van ondernemingen is van groot belang voor de toekomst van onze volgende generaties.’’

Technologie
Werknemers vinden dat een verantwoordelijke werkgever moet investeren in digitale vaardigheden van werknemers en een innovatieve bijdrage moet leveren in hun sector. Ze zien nieuwe technologieën als een cruciaal aspect voor deze verandering. Zo vindt 63 procent dat technologie een centrale rol moet spelen om hen te helpen optimaal te presteren. Bovendien vindt 69 procent dat de beste werkgevers investeren in digitale technologie om de vaardigheden van de werknemers te vergroten.

Aalders voegt eraan toe: “Niet alleen de jongere generaties willen dat bedrijven actie ondernemen. We zien bij elke leeftijdsgroep de wens om op zakelijk vlak duurzamer en verantwoordelijker te werk te gaan. Dat betekent dat de bedrijfsvoering in harmonie moet zijn met het leefmilieu en dat er respect moet komen voor de medewerkers en de gemeenschappen waarin de onderneming actief is. Bij Ricoh doen we dat door achter de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN te staan en hiervoor acties te ondernemen. Waaronder het engagement om onze CO2-uitstoot tot nul te herleiden tegen 2050. Het is onze plicht om naar de werknemers te luisteren en wat het grotere plaatje betreft, is hun boodschap heel duidelijk.”

Meer informatie vindt u op www.ricoh.nl/thoughtleadership.

*Ter referentie, de generatie werden volgens geboortejaar als volgt ingedeeld:
• BabyBoomers: 1946 – 1964
• Generatie X: 1965 – 1980
• Generatie Y: 1981 – 1995
• Generatie Z: 1996 – vandaag

Categorie:   

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.