Nieuwsbericht

Bedrijfsleiders: Wensen klanten, medewerkers en samenleving moeilijk te balanceren

Maarssen, 28 november 2018 - Bedrijfsleiders vinden het lastig om te voldoen aan alle wensen van de drie groepen die het belangrijkst zijn voor hun succes: klanten, medewerkers en de samenleving. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Censuswide onder 1.936 bedrijfsleiders1, in opdracht van Fujitsu. Uit het onderzoek blijkt dat de ondervraagden op dit moment de wensen van medewerkers bovenaan de prioriteitenlijst zetten (60 procent), gevolgd door die van klanten (55 procent) en de samenleving (37 procent). Maar liefst 60 procent van de bedrijven zegt niet in staat te zijn alle drie de groepen tegelijkertijd tevreden te kunnen houden.

De ondervraagde bedrijfsleiders zijn zich bewust van de waarde die medewerkers, klanten en de samenleving vertegenwoordigen wanneer het gaat om de toekomst van hun bedrijf. Zo zegt bijna driekwart (73 procent) dat de creativiteit van het personeel cruciaal is voor toekomstige groei. 74 procent zegt dat het vermogen om van impact te zijn op de samenleving het belangrijkst is voor toekomstig succes. Acht op de tien bedrijfsleiders stellen echter dat je de klant altijd op de eerste plek moet zetten om succesvol te zijn.

Duncan Tait, SEVP and Head of Americas en EMEIA Fujitsu, zegt: “Alleen wanneer je klanten tevreden zijn, je het maximale uit werknemers haalt en een positieve impact hebt op de samenleving, kun je spreken van langdurig succes. Omdat organisaties via hun klanten en medewerkers de rest van de samenleving kunnen beïnvloeden, zijn de drie groepen intrinsiek met elkaar verbonden. Mensen – zowel potentiële werknemers als klanten – zijn aangetrokken tot bedrijven met een duidelijk (sociale) visie. Zeker wanneer die al een positieve impact hebben op de samenleving. Uit het onderzoek blijkt echter dat bedrijven niet gerust zijn over de manier waarop zij de drie groepen individueel benaderen. Vanwege de grote invloed die medewerkers, klanten en de samenleving hebben op het bedrijfssucces, is het begrijpelijk dat bedrijfsleiders hier moeite mee hebben.”

Sociale impact
Een belangrijk thema onder de ondervraagde bedrijfsleiders is maatschappelijk belang. 63 procent van hen stelt dat de samenleving in de afgelopen drie jaren kritischer is geworden op het bedrijfsleven. Terecht zo blijkt, 71 procent geeft namelijk toe dat hun organisatie meer kan bijdragen aan het alledaagse leven, dan het op dit moment doet. Toch denkt maar liefst 47 procent dat hun bedrijf niet in staat is een grote maatschappelijke impact te hebben. De oplossing hiervoor ligt volgens 69 procent in de implementatie van (digitale) technologieën. 73 procent vindt echter dat een bedrijfscultuur waarin samenwerking en creativiteit centraal staan, de belangrijkste voorwaarde is voor positieve maatschappelijke impact.

Duncan Tait: “76 procent van de bedrijfsleiders vindt het hun verantwoordelijkheid dat de organisatie een positieve sociale impact heeft. Tegenwoordig is het een vereiste voor het bedrijfsleven om te voldoen aan de Sustainable Development Goals (SDGs) van de VN. Ook bij Fujitsu vinden we dit belangrijk, en nemen de SDGs een belangrijke plek in bij het realiseren van onze visie. Om onze doelen te bereiken, zetten we in op co-creatie met onze partners. Deze helpen wij met ons aanbod in AI, IoT en Cloud in het realiseren van gestelde doelen, door bijvoorbeeld samen duurzame food en agri-processen op te zetten, de zorg te verbeteren of de samenwerking binnen bedrijven te bevorderen. Om dit te bereiken geven we de bedrijven de ruimte om zich aan te passen en te reageren op veranderingen. Digitale technieken helpen bedrijven de drie groepen – klanten, medewerkers en de samenleving – op een evenwichtige manier, positief te beïnvloeden. Bij ieder bedrijf moet ‘het juiste doen’ centraal staan. Alleen wanneer je een positief verschil maakt in het leven van alle mensen kun je als bedrijf succesvol zijn.”

Benieuwd naar het hele rapport? Kijk op: http://www.fujitsu.com/success

 

Categorie:   

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.