Nieuwsbericht

Nieuw boek Sogeti presenteert andere aanpak voor testen in het digitale tijdperk

~ Eerste praktijkboek in de markt over testen van en met kunstmatige intelligentie ~

Vianen, 1 juni 2018 - Sogeti presenteert het boek ‘Testing in the digitale age: AI makes the difference’. Daarmee krijgen IT-professionals inzicht in alle nieuwe aspecten van het testen van digitale producten. Zowel met de inzet van slimme algoritmes als het testen van en met robots, tot en met het testen van 3D geprinte producten. De lezer krijgt nieuwe kwaliteitsattributen aangereikt plus een stappenplan voor dagelijkse testpraktijken. Met deze nieuwe aanpak breidt de marktleider in testen de wereldwijd gestandaardiseerde TMap testmethode uit, gebaseerd op slimmer in plaats van intensiever testen. Tot slot geeft het Sogeti-boek inzage in de veranderende rol van de tester, naar voorspeller.

Testen van digitale producten is afgelopen decennia getransformeerd van handmatig naar volledig geautomatiseerd testen. Ook deze testaanpak is niet langer toereikend in het huidige digitale tijdperk, waarin de complexiteit van producten toeneemt, grote hoeveelheden gegevens worden gegenereerd en organisaties voortdurend en sneller nieuwe digitale producten op de markt willen brengen. Het testen van nieuwe technologie zoals een robot, chatbot of blockchainoplossing vraagt bovendien om andere vaardigheden. Testprofessionals moeten bijvoorbeeld menselijk gedrag kunnen vertalen naar de functies van een robot.

Zelflerende technologie broodnodig in digitaal tijdperk
Het boek ‘Testing in the digitale age’ vertelt hoe we niet meer zonder de inzet van kunstmatige intelligentie kunnen om sneller en nauwkeuriger producten te testen.

“Het is niet de vraag of AI onderdeel wordt van het testproces, maar meer wanneer dat gaat gebeuren. We zitten in een snelle transitie van reactief testen en test monitoring naar test forecasting, gedreven door de inzet van AI. “ vertelt Tom van de Ven, Senior Test consultant van Sogeti en één van de auteurs van het boek.

Met de inzet van zelflerende technologie verschuift het testproces naar een zogeheten ‘zero-touch’ aanpak waarbij menselijke interventie niet meer nodig is. In een volledig gevirtualiseerde testomgeving worden testsituaties vastgesteld, geselecteerd, uitgevoerd en automatisch gerapporteerd. Dat betekent dat de huidige softwaretester regisseur en voorspeller wordt. Waar testers nu aan de gang gaan wanneer een product min of meer af is, gaat de nieuwe generatie testers met inzet van slimme data voorspellen hoe een product zal functioneren in verschillende scenario’s.

Het nieuwe Sogeti-boek besteedt verder speciale aandacht aan de uitbreiding van bestaande ISO25010 kwaliteitsattributen zoals functionaliteit, compatibiliteit, gebruikersgemak en veiligheid, met aspecten op het vlak van empathie, betrokkenheid en voorspelbaarheid. Daarbij krijgt de lezer vijf concrete stappen aangereikt voor de ontwikkeling van een digitale teststrategie. Het boek wordt afgesloten met de meest complete woordenbegrippenlijst die er nu bestaat in de markt van digitaal testen.

Tom, van de Ven, Rik Marselis en Humayun Shaukat zijn de auteurs van het boek ‘Testen in het digitale tijdperk’, dat beschikbaar is in het Engels. Het boek is verkrijgbaar via bit.ly/digitaltestboek.

Over TMap
TMap is een managementaanpak voor het testen van software die in de jaren negentig is ontwikkeld door Sogeti in Nederland. Inmiddels doen vele tienduizenden IT-professionals zowel in ons land als wereldwijd een beroep op deze marktstandaard. Decennia lang heeft Sogeti haar TMap testmethodes uitgebreid naar TMap Next, TMap HD en IoTMap naar nu TMap Digital voor het testen van de nieuwste generatie digitale producten.
-------

Categorie:   

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.