Nieuwsbericht

Stem-gestuurd winkelen in opmars in Nederland

• Binnen 3 jaar koopt 1 op de 5 consumenten stem-gestuurd (voice assisted shopping)
• 2 op de 3 retailers gaan voice assisted shopping komende 3 jaar aanbieden
• Goede bewaking consumentendata noodzakelijk om vertrouwen te vergroten

Populariteit stem gestuurd winkelen stijgt
Het gebruik van stemassistenten, zoals Apple's Siri, Google's Assistant en Alexa van Amazon, lijkt naar Nederland over te waaien vanuit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. ABN AMRO verwacht dan ook dat stem-gestuurd winkelen ook in Nederland groot gaat worden. Zo neemt de bereidheid van consumenten om producten stem-gestuurd te kopen flink toe. Nu is al 1 op de 10 consumenten bereid aan voice assisted shopping te doen. Dit stijgt naar 18 procent in 2021. Onder 'early adaptors' is dat tegen die tijd zelfs 33 procent. Hierbij geldt gemak als belangrijkste argument. Ondanks de stijgende populariteit van 'voice' in het winkelproces is veiligheid een belangrijk thema. Zo heeft 42 procent van de consumenten nog vraagtekens bij de betrouwbaarheid van stem-gestuurd winkelen. Bovendien gebruikt 86 procent bij voorkeur de eigen smartphone in de plaats van een apart voice apparaat. Consumenten zijn vooral bereid stem-gestuurde aankopen te doen bij supermarkten, elektronicawinkels en drogisterijen. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A onder ruim 1.200 consumenten en 87 retailers in opdracht van ABN AMRO.

Retailers omarmen stem-gestuurd winkelen
Naast de steeds grotere populariteit onder consumenten beschouwen ruim 6 op de 10 retailers gestuurd winkelen als een kans. Binnen drie jaar verwacht 56 procent dit alleen of met een partner te gaan aanbieden. Samenwerking met een partner lijkt het meest kansrijk, omdat de kosten voor veel winkeliers een drempel zijn. Op dit moment is 1 op de 10 winkeliers bezig met het aanbieden van voice assisted shopping. De meeste retailers zien voldoende aanleiding om stem-gestuurd winkelen te gaan omarmen. Zo denken zij dat het aankoopproces gemakkelijker wordt, hun bedrijf toekomstbestendiger wordt en verwachten zij een sterke groei van dit koopkanaal. Van de winkeliers die nu in de voorhoede zitten, is driekwart van plan in de komende drie jaar werk te maken van voice assisted shopping.

Bewaking consumentendata cruciaal om drempels weg te nemen
Nu het gebruik van voice onder consumenten aan populariteit wint, kunnen winkeliers hier volgens ABN AMRO op inspelen. "Nederland hoort bij de Europese online koplopers en de trend om ook in ons land stem-gestuurd winkelen via een app of device te omarmen, biedt kansen. Er moet wel worden geïnvesteerd in de veiligheid van voice assisted shopping om het vertrouwen van de consument te vergroten", zegt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN AMRO. "De acceptatiegraad onder consumenten gaat in de komende drie jaar echter sterk stijgen en ook retailers zijn enthousiast. Hierbij is het ontwikkelen van een effectieve voice-strategie cruciaal. Winkeliers moeten eerst vaststellen welke producten en diensten zich het beste lenen voor het voice-kanaal en de 'early adopters' vroeg bij het ontwikkelproces betrekken. Daarnaast is het voor merken van belang om op de shortlist van de voice-aanbieders te komen. Het aantal aanbieders is gering en mocht je er niet tussen komen, leidt dit tot omzetverlies. Ook moeten retailers een hoge prioriteit geven aan privacy en de bewaking van consumentendata, om nog bestaande drempels voor consumenten weg te nemen."

Het volledige rapport is via onderstaande link te downloaden.

Categorie:   

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.