Nieuwsbericht

Weinig vertrouwen in de beveiliging van IoT devices

~ Grootste zorg consumenten zijn hackers die de besturing van devices overnemen ~

Amsterdam, 31 oktober 2017 – 90 procent van de consumenten heeft weinig vertrouwen in de beveiliging van Internet of Things (IoT) devices. Ondanks dat meer dan de helft (54%) van de consumenten (meerdere) IoT devices bezit, vindt slechts 14 procent dat ze zeer goed geïnformeerd zijn over de beveiliging van deze devices, blijkt uit het onderzoek State of IoT van Gemalto, wereldleider op het gebied van digitale beveiliging. Consumenten maken zich dan ook zorgen over hackers die de besturing van devices over kunnen nemen (65%). Ook is een groot deel van de consumenten bang dat gegevens worden gelekt (60%) en dat hackers zichzelf toegang verschaffen tot persoonlijke gegevens (54%).

In vergelijking met wereldwijde consumenten maken Belgen en Nederlanders zich minder zorgen. Hun grootste zorg zijn hackers die de besturing overnemen (59%). Andere veelvoorkomende bezorgdheden zijn de mate waarin kwetsbaarheden in de IoT-beveiliging gebruikt kunnen worden bij misdaden als overvallen en fraude (54%), alsook de angst voor datalekken (53%).

Informatie over beveiliging
Fabrikanten van IoT-devices en serviceproviders besteden slechts 11 procent van het totale IoT-budget aan het beveiligen van hun devices. Desondanks zeggen deze bedrijven wel het belang te erkennen. 50 procent probeert de devices goed te beveiligen door middel van een ‘security by design’-aanpak. Een meerderheid van de organisaties zet voornamelijk in op de versleuteling van gegevens (67%), in België en Nederland wordt deze methode beduidend minder vaak toegepast (52%).

“Het is duidelijk dat zowel consumenten als bedrijven weinig vertrouwen hebben in en zich zorgen maken over de beveiliging van IoT. Het is aan fabrikanten en IoT-dienstverleners om deze zorgen weg te nemen,” aldus Dirk Geeraerts, identity en data protection expert bij Gemalto. “Overheden laten met wetgeving als GDPR zien dat ze beginnen te begrijpen hoe groot de dreiging en de schade van cyberaanvallen is op het dagelijks leven. Ook specifiek ten aanzien van IoT moeten overheden in actie komen. Als dit niet gebeurt, zet dit een rem op het gebruik van IoT.”

Invloed van beveiliging op verkoop
Na het implementeren van beveiligingsmaatregelen geeft 92 procent van de bedrijven aan een toename te zien in de verkoop of het productgebruik. Belgische en Nederlandse bedrijven zijn hier minder uitgesproken over. Het gros zegt slechts een kleine in plaats van een grote toename waar te nemen. Voor consumenten lijkt security niet op de eerste plaats te komen. Wereldwijd gaat 76 procent ervan uit dat beveiliging in overweging wordt genomen bij het gebruik van IoT, waar dat in Nederland en België maar 64 procent is.

Steun voor regelgeving neemt toe
Meer dan twee derde van de consumenten en bijna 80 procent van de organisaties vinden dat overheden zich moeten bemoeien met IoT-beveiliging. Een meerderheid van de bedrijven is voorstander van regelgeving om duidelijk te maken wie er verantwoordelijk is voor het beveiligen van IoT devices en data (61%) en de gevolgen wanneer er niet aan de regels wordt voldaan (55%).

“Het gebrek aan kennis bij zowel bedrijven als consumenten is zorgwekkend, hackers profiteren hiervan.” gaat Geeraerts verder. “Zowel consumenten, fabrikanten, cloudaanbieders als derden zijn verantwoordelijk voor de bescherming van gegevens. Voor bedrijven is 'security by design’ de meest effectieve aanpak om datalekken te voorkomen. IoT devices zijn dé toegangspoorten tot een veel breder netwerk, deze onvoldoende beschermen is als de deur openlaten voor hackers. Totdat men meer weet van het beschermen van IoT en er binnen de industrie een standaard is voor het beveiligen ervan, blijft het een walhalla voor hackers.”
-------

Categorie:   

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.