Nieuwsbericht

Nieuw McAfee-rapport toont gevolgen van regels voor databescherming

• Nieuwe Europese databeschermingswet maakt EU volgens velen tot wereldleider
• Databescherming biedt commerciële voordelen
• De meeste organisaties weten niet zeker waar hun data zijn

Schiphol-Rijk, 12 oktober 2017 - Computerbeveiliger McAfee heeft een nieuw rapport gepubliceerd dat licht werpt op de manieren waarop bedrijven hun data beschermen en in welke regio ze deze data opslaan. Door veranderende geopolitieke omstandigheden en nieuwe wetgeving voor databescherming is de locatie waar data worden opgeslagen steeds belangrijker geworden.

Het rapport, genaamd "Do you know where your data is? Beyond GDPR: Data residency insights from around the world", is het resultaat van een onderzoek onder beslissers in diverse sectoren in acht landen. Het beschrijft hoe zij omgaan met de elf belangrijkste regelgevingen met betrekking tot databescherming over de hele wereld. In Europa wordt de nieuwe General Data Protection Regulation (GDPR) in mei 2018 van kracht en bevat richtlijnen op welke wijze de computergegevens van de meer dan 500 miljoen burgers van de Europese Unie beschermd moeten worden.

Bijna de helft (48%) van de ondervraagden geeft aan hun data naar andere locaties te zullen verplaatsen als reactie op regelgevingen zoals GDPR. Een soortgelijke groep overweegt dat te doen als gevolg van veranderende geopolitieke omstandigheden. 70% van de ondervraagden vindt dat de implementatie van GDPR van Europa een wereldleider maakt op het gebied van databescherming. Niettemin blijven de VS voor ongeveer de helft van de ondervraagden de populairste bestemming om data op te slaan.

"Het is van groot belang dat bedrijven er alles aan doen om een van 's werelds waardevolste zaken te beschermen: data", zegt Raj Samani, Chief Scientist en Fellow van McAfee. "Het goede nieuws is dat bedrijven begrijpen dat striktere wetgeving voor databescherming voor zowel consumenten als henzelf voordelen biedt. Niettemin moeten nogal wat organisaties op korte termijn barrières overwinnen om te voldoen aan wet- en regelgeving. Zij moeten bijvoorbeeld veel sneller een inbreuk kunnen rapporteren."

Enkele belangrijke bevindingen van het rapport.

  • Privacy sells: databescherming biedt commerciële voordelen. 74% van de ondervraagden denkt dat bedrijven die hun databescherming op orde hebben, makkelijker nieuwe klanten krijgen.
  • Regelgeving en politiek werpen barrières op bij aankopen en investeringen. Ongeveer twee derde van de ondervraagden geeft aan dat hun investeringen zullen worden beïnvloed of al zijn beïnvloed door GDPR (66%), Amerikaans beleid (63%) en Brexit (ook 63%). 51% geeft aan dat hun organisaties van investeringen worden afgehouden door externe databeschermingsmaatregelen.
  • Publieke opinie belangrijk voor beslissers. 83% geeft aan sterk rekening te houden met het publieke sentiment ten aanzien van databescherming wanneer wordt beslist over waar de data worden opgeslagen.
  • Het duurt gemiddeld elf dagen voordat een data-inbreuk wordt gerapporteerd.
  • Organisaties vertrouwen cloudproviders. Acht op de tien respondenten plannen geheel of gedeeltelijk gebruik te maken van hun cloudaanbieder om aan databeschermingswetgeving te kunnen voldoen.
  • De meeste organisaties weten niet zeker waar hun data zijn. Slechts 47% geeft aan altijd te weten waar hun data zijn opgeslagen.
  • Een meerderheid van 54% zegt weliswaar de dataregelgeving die voor hun bedrijf geldt volledig te begrijpen, maar slechts twee procent van de senior beslissers weet dit ook echt.
  • In het algemeen komen in het rapport conflicterende meningen over databeschermingsmaatregelen naar voren. Terwijl geopolitieke ontwikkelingen en een aanscherping van de regelgeving met betrekking tot databescherming beslissers langer laten nadenken over hun investeringen, kiezen de meeste bedrijven er toch voor om hun data daar op te slaan waar de meest stringente regels voor databescherming gelden. Men ziet ook duidelijk in dat strikte regelgeving op dit gebied, alhoewel niet altijd leuk voor bedrijven, voor klanten en voor het bedrijf zelf voordelig zijn. In sommige gevallen kan een bedrijf er zelfs competitief voordeel mee behalen. Een dieper begrip van het belang van data zullen op den duur leiden tot een beter gebruik en bescherming.
Categorie:   

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.