Nieuwsbericht

Nederlandse student ontevreden over ICT in onderwijs

~ Vaak opnieuw inloggen levert grootste frustratie op ~

Nijkerk, 24 mei 2017 – Een kwart van de studenten geeft de ICT-faciliteiten en applicaties binnen het onderwijs een magere voldoende (6 of lager). Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse studenten van meer dan 150 verschillende onderwijsinstellingen. Tevens maakt maar liefst 40 procent van de studenten niet optimaal gebruik van alle aangeboden onderwijsapplicaties. Eén van de redenen is dat een op de vier studenten door de wirwar aan applicaties geen idee heeft welke applicaties er allemaal beschikbaar zijn (25%). Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van New Day at Work, softwareleverancier voor browser based werkplekken op basis van Workspace 365.

Frustraties met onderwijsapplicaties
Het onderzoek toont tevens aan dat studenten meerdere frustraties ervaren als het gaat om de aangeboden applicaties bij onderwijsinstellingen. De grootste frustraties zijn het vaak opnieuw inloggen (25%), informatie die niet goed mobiel beschikbaar is (23%) en de eindeloze doorverwijzingen voordat de student de juist informatie vindt (21%).

Wat verwachten studenten van een onderwijsportaal?
Een onderwijsportaal is een online locatie (intranet of website) van de onderwijsinstelling, waarin informatie en linkjes staan naar de verschillende onderwijsapplicaties voor studenten. Het merendeel van de studenten wil in een onderwijsportaal snel de juiste informatie kunnen vinden (43%), door bijvoorbeeld minder vaak in te moeten loggen. Wanneer studenten snel bij de juiste informatie kunnen, gaat er niet langer tijd verloren aan het zoeken van opdrachten, informatie en applicaties. Daarnaast wensen studenten dat het onderwijsportaal altijd en overal beschikbaar (31%) en overzichtelijk (20%) is.

Gijs van Hees, Opportunity Maker Educatie bij New Day at Work, over de resultaten: “Studenten krijgen steeds vaker les in de vorm van digitaal onderwijs, waardoor de verwachtingen rondom ICT alsmaar hoger worden. De studerende generatie van nu is opgegroeid met het idee dat apps altijd en overal toegankelijk zijn. Niet zo vreemd dat zij dergelijke tools ook bij de onderwijsinstelling verwachten. Anderzijds stellen onderwijsinstellingen zelf hoge eisen aan archivering, beveiliging en de beheersbaarheid van de infrastructuur. De combinatie van de behoeftes van beide partijen zorgt voor een uitdaging in ICT binnen het onderwijs. Dit heeft gevolgen voor de voortgang van studenten.”

Meer gegevens uit het onderzoek zijn gebundeld in het onderzoeksrapport ‘De Digitale student: Hoe ICT in het onderwijs echt ervaren wordt’ en is gratis te downloaden via https://dedigitalestudent.nl/

Categorie:   

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.