Nieuwsbericht

Nederlandse student mist lessen door matige ICT-voorzieningen

~ Inzicht in studievoortgang verbetert prestaties ~

Nijkerk, 25 april 2017 – Maar liefst één op de drie studenten mist weleens een les door gebrek aan de juiste informatie in het onderwijsportaal. Daarnaast kan bijna de helft van de studenten (47%) zich niet voldoende voorbereiden op de les door het missen van de juiste informatie in dit portaal. Bovendien is om dezelfde reden bij maar liefst eenderde van de studenten een misverstand ontstaan over de studievoortgang. Dit blijkt uit onderzoek van New Day at Work, softwareleverancier voor browser based werkplekken op basis van Workspace 365. Het onderzoek is uitgezet onder ruim 1.000 studenten van 150 verschillende onderwijsinstellingen. Een onderwijsportaal is een online locatie (intranet of website) van de onderwijsinstelling, waarin informatie en links staan vermeld naar de verschillende onderwijsapplicaties voor studenten.

MBO, HBO en WO
Het probleem is met name sterk terug te zien bij mbo-studenten. Zo zijn er onder hen opvallend meer die een les missen (38%) of weleens misverstanden hebben gehad over de studievoortgang door gebrek aan juiste informatie in het onderwijsportaal (39%). Universitaire studenten ervaren daarentegen relatief minder problemen.

Betere studieprestaties door inzicht
Momenteel heeft één op de tien studenten geen duidelijk en actueel beeld van de studievoortgang en 13% wordt belemmerd in de studievoortgang door slechte toegang tot onderwijsapplicaties. Dit is van invloed op de prestaties en motivatie van studenten. Zo geeft de meerderheid van de studenten (61%) aan beter te presteren wanneer zij inzicht hebben in hun studievoortgang en meer dan een kwart van de studenten (28%) vindt het belangrijk om de studieprestaties af te kunnen zetten tegen die van studiegenoten.

Gijs van Hees, Opportunity Maker Educatie bij New Day at Work: “Ik kom bij veel onderwijsinstellingen over de vloer en zie dat de techniek en de wil om ICT in het onderwijs te verbeteren in de praktijk wel aanwezig zijn. Het probleem zit echter veelal in de oplossingen die scholen kiezen. Hierbij gaat het vaak om grote maatwerkoplossingen, die in de basis te weinig flexibel blijken te zijn. Dit heeft als gevolg dat de gekozen oplossing niet met de tijd mee kan ontwikkelen. Studenten worden hierdoor gehinderd in hun studievoortgang en dat is onaanvaardbaar. Door een slimme digitale werkomgeving te realiseren, kunnen studenten niet alleen beter met elkaar werken, maar ook de samenwerking met docenten wordt gestimuleerd. Dit komt ten goede aan de prestaties van studenten.”

Meer gegevens uit het onderzoek zijn gebundeld in het onderzoeksrapport ‘De Digitale student: Hoe ICT in het onderwijs echt ervaren wordt’. Het rapport is gratis te downloaden via https://dedigitalestudent.nl/

Categorie:   

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.