Blog

The Holy Grail: Wat zijn de drie basisconcepten voor elke onderneming?

In een discussie met een architect bij een opdrachtgever kwam ik tot het inzicht dat ik alle concepten in die organisatie (en dat waren er 80 in een lange lijst) kon terug brengen tot de drie concepten:

1. Het basisconcept Werken: waaronder soorten concepten hangen zoals zaakgericht werken, projectmatig werken, klantgericht werken, handel drijven, procesmatig werken.

2. Het basisconcept Informatisering: waaronder soorten concepten hangen zoals informatie management, integraal klantbeeld, gegevens uitwisseling.

3. het basisconcept Automatisering: waaronder soorten concepten hangen zoals virtualisatie, server based computing, networking.

In deze basisconcepten komen de drie stijlelementen voor: Werk, Informatie en Automaat, waarbij je je kunt voorstellen dat automaten werk uitvoeren met en op basis van informatie.

Alle vraagstukken in die organisatie konden ook terug worden gebracht tot noodzakelijke vernieuwing in die drie soorten concepten: Werk, Informatie en Automaat. Tijd, geld, producten, diensten en mensen komen overigens als elementen terug in deze concepten.

Ooit hoorde ik van iemand de uitspraak: al het goede bestaat uit drie dingen (zoiets als all good things come in three).

Graag hoor ik van anderen welke drie basisconcepten zij zouden hanteren om naar een onderneming te kijken en daar dan alles onder te scharen.

Ik ben benieuwd.

Wat is de Holy Grail?

Deze blog is geschreven door Mark Paauwe. Heeft u ook iets wat u bezig houdt? Meldt u dan aan als auteur en plaats uw eigen blog
Categorie:   
Auteur
afbeelding van markpaauwe
Mark Paauwe
Dragon1 Inc. - CTO

Mark is zeer actief in het enterprise architectuur vakgebied. De kans is groot dat je hem op een evenement tegenkomt en dat het gesprek al gauw over architectuurvisualisaties en architectuurprincipes gaat.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.