Blog

Van Amsterdam tot Zeewolde - Liggen er echt 400 gemeenten te slapen?

Observatie: ICT en informatie zijn grote afwezigen in coalitie- en bestuursakkoorden. De stad zelf wordt steeds meer als een product gezien ten gunste van meer toerisme en middenstand. 

Ik kom tegenwoordig als enterprise architect bij gemeenten die ICT en architectuur heel serieus nemen. En wat ik daar bemerk is dat vaak in het coalitieakkoord of bestuursakkoord, en dat is nu overal heel vers, ICT of informatie nauwelijks of niet voorkomt. Als vakidioot verwacht ik natuurlijk dat iedereen er altijd ermee bezig is om informatie en ICT maximaal, ten voordele van de organisatie, in het businessmodel in te zetten. Nee dus.

Architecten, of strategische adviseurs en beleidsmedewerkers hebben nog een hele kluif om ICT en informatie innovatie en initiatieven te kunnen en blijven koppelen aan uitdagingen, intenties of doelen in het coalitieakkoord. Hoewel het wel kan.

Een voorbeeld: Elke gemeente claimt, om een andere duistere reden, het .nl domein voor de saaie gemeente website zoals www.amsterdam.nl en www.ede.nl. De gemeente Amsterdam en Ede zetten deze websites niet in voor een doel dat ze wel nastreven: meer toerisme en middenstand. 

Kijk eens naar www.newyork.nl en www.newyork.com. Hotels, uitgaansgelegenheden en restaurants sieren trots de pagina. www.amsterdam.nl en www.ede.nl bieden belasting, digitale formulieren en meldpunt discriminatie aan. Ook nuttig maar...

Hoeveel toeristen trek je daarmee? Hoeveel middenstand kan zich daar aan optrekken? Ik zou zeggen maak onderop de homepage een onopvallende link naar de grijze gemeente website en geef aan toerisme, cultuur, onderwijs en met name de middenstand ruimbaan op de .nl website! Ook al is je .com domein gekaapt (zoals amsterdam.com). Maak er tevens een gezellige sociale marktplaats en ruilbeurs van. Zie jezelf als gemeente niet op de voorgrond maar meer als organisator van ICT-Infrastructuur voor burgers en bedrijven in de gemeente.

Neem ook bijvoorbeeld heineken.nl, bol.com, google.com, ah.nl. Staat daar de organisatie of het product voorop?

Oh ja. Als burger worden we steeds vaker als klant gezien door de overheid. Met een nieuwe benadering van de gemeentelijke website, komt dan de gemeentelijke klantenpas wellicht ook in beeld. Dat je als burger van Katwijk niet de toeristische prijzen op de terrasjes hoeft te betalen of bij het parkeren. Bij de burger als klant hoort ook een aantrekkelijk geprijst gemeentelijk product: woonplekken, waarbij service extra is, maar het gaat om het product: Woonplekken!

In veel gemeenten, waar te weinig toeristen zijn en de middenstand noodleidend is, zouden de architecten, adviseurs en beleidsmedewerkers er goed aan doen om hun echte INFORMATIEBELEID en ICTBELEID eens echt op zijn 2010's onder de loep te nemen.

Gelukkig hebben sommige gemeenten het al wel begrepen.

Mark Paauwe is auteur van het boek 'Visuele Enterprise Architectuur' (ISBN: 978-94-90873-01-1).

In dat boek geeft hij op zijn eigenzinnige wijze een kijk in de nieuwe wereld die Visuele Enterprise Architectuur heet. Deze alternatieve wijze van benaderen van architectuur met de methode Dragon1 maakt dat nu iedereen die ondernemend is, als een architect bezig kan gaan. Het gebruik van informatie en ICT in het businessmodel van elke organisatie kan veel optimaler en maximaler worden ingezet, met behulp van de juiste architectuurvisualisaties van concepten en principes. Dit bijvoorbeeld voor meer concurrentie of meer besparingen.

Deze blog is geschreven door Mark Paauwe. Heeft u ook iets wat u bezig houdt? Meldt u dan aan als auteur en plaats uw eigen blog
Categorie:   
Auteur
afbeelding van markpaauwe
Mark Paauwe
Dragon1 Inc. - CTO

Mark is zeer actief in het enterprise architectuur vakgebied. De kans is groot dat je hem op een evenement tegenkomt en dat het gesprek al gauw over architectuurvisualisaties en architectuurprincipes gaat.

 
Reacties
Mark Paauwe op zondag 19 september 2010 8:22

Maak verschil tussen je schetsboek en ontwerpboek als je als architect onderzoekt hoe informatie en ICT optimaler zijn in te te zetten in het businessmodel of de kernconcepten van de organisatie.

Ga niet je opdrachtgever probeersels voorschotelen om hem te overtuigen, maar gebruik daarvoor alleen goede en doordachte uitgewerkte architectuurproducten. Als je zelf nog niet snapt hoe een concept qua principe in elkaar steekt, doe dan eerst goed je huiswerk en ga er dan pas de boer mee op.

Lees het primaire verschil tussen schetsboek en ontwerpboek op de Dragon1 WIKI: http://wiki.dragon1.com

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.