Blog

ICT in de zorg moet efficiënter

Recent onderzoek van GfK, in opdracht van Liferay, laat zien dat bijna 50% van de IT-professionals in de zorgsector vindt dat de huidige IT-systemen bijdragen aan slechte communicatie en/of vertraging in de zorg richting de patiënt of cliënt. Ruim 39% van de IT-verantwoordelijken gaf zelfs aan dat dit leidde tot fouten in de zorgverlening. Dat vind ik alarmerend. Wat moet er anders, zodat IT de zorg beter maakt?

Verzuiling
De zorg is van oudsher in silo’s georganiseerd en de IT-systemen zijn in de loop van de jaren in deze verzuiling meegegroeid. Daarnaast zijn er voor veel processen aparte systemen opgezet. Op dit moment zoekt men in de zorg steeds meer de samenwerking. Alleen de IT-systemen volgen deze trend nog niet. Die verzuiling in de IT-systemen gaat nu knellen en bezorgt de zorgprofessional last tijdens de uitvoering van hun werk.
Gemiddeld heeft een zorgverlener te maken met maar liefst acht verschillende systemen. Veel van die systemen bevatten dubbele informatie, of eisen dat zorgverleners informatie (zoals patiëntgegevens) in elk systeem opnieuw invoeren. Naast het feit dat dit foutgevoelig is, werkt het natuurlijk zeer inefficiënt. Als wij deze silo’s van verschillende systemen weten te doorbreken, levert dat de zorgverleners per team gemiddeld 8 uur tijdsbesparing per week op.

Systemen verbinden
Het is natuurlijk ernstig als we moeten constateren dat IT de zorg tijd kost. Het is nog dramatischer als we beseffen dat gebrekkige onderlinge communicatie, die vaak via IT-systemen loopt, zelfs de kwaliteit van de zorgverlening in de weg staat. Hoe lossen we dit probleem op?

Het is belangrijk dat we nu met elkaar stappen gaan zetten om de verschillende IT-systemen op elkaar te laten aansluiten. Zodat zorgverleners weer maximale support van het IT-landschap ervaren.
Dan kun je twee dingen doen: de bestaande IT-infrastructuur volledig vervangen voor één volledig nieuw systeem dat aan alle wensen van de zorgverleners voldoet of streven naar een oplossing waarbij de bestaande systemen soepel samenwerken, data uitwisselen zodat alle informatie gebundeld beschikbaar is via één inlog.
Naast dat het vervangen van de volledige IT-infrastructuur ontzettend kostbaar is, is het volgens mij ook niet nodig. Veel bestaande systemen kunnen de zorgprofessional nog beter ondersteunen in hun werk als wij zorgen voor een optimale samenwerking en data uitwisseling tussen deze systemen met een gebruiksvriendelijke interface.

Digital Experience Platform
Een voorbeeld van een oplossing die de samenwerking en data uitwisseling tussen systemen faciliteert, is een Digital Experience Platform (DXP). Organisaties gebruiken DXP's om websites, portals, mobiele en andere digitale ervaringen te bouwen, te implementeren en continu te verbeteren. Met behulp van een DXP kun je ervoor zorgen dat de gebruiker precies de informatie krijgt die hij of zij nodig heeft op basis van zijn/haar rol, beveiligingsrechten en voorkeuren. Een DXP is aan te sluiten op vele achterliggende systemen en combineert verschillende applicaties zoals content management, zoeken en navigeren, personalisatie, integratie en aggregatie, samenwerking, workflow, analyse, mobiele en multichannel ondersteuning*. Zo zorgt een DXP voor een enkel toegangssysteem waarmee alle achterliggende systemen worden ontsloten. De zorgverlener hoeft zich dus niet meer door acht verschillende systemen te worstelen. Slechts het openen van het DXP-portal is voldoende om voortaan alle informatie op te roepen die nodig is voor de zorgverlening aan patiënt of client. Bijkomend voordeel: ook de administratie hoeft nog maar een keer te worden ingevuld.

Kortom: laten we met elkaar zorgen dat digitalisering de zorg weer ondersteunt! Laten we samen kijken naar de mogelijkheden die er zijn om systemen met elkaar te ver-binden, zodat IT-systemen de kwaliteit van de zorg nog verder kunnen stimuleren en patiënten grip krijgen op hun eigen medische gegevens.

Ruud Kluivers, General Manager Liferay Benelux BV

(* https://www.gartner.com/reviews/market/horizontal-portals)

Deze blog is geschreven door Ruud Kluivers. Heeft u ook iets wat u bezig houdt? Meldt u dan aan als auteur en plaats uw eigen blog
Categorie:   
Auteur
afbeelding van RuudKluivers
Ruud Kluivers
Liferay Benelux BV - General Manager

Ruud Kluivers is General Manager Liferay Benelux BV.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.