Blog

Artificial Intelligence als nieuw verdienmodel

Dr. Marc Teerlink is chief business strategist voor de IBM Watson Group van IBM in New York. Wij vroegen hem naar zijn visie en hoe je een verdienmodel creëert met Artificial Intelligence (AI).

Waar staat AI voor?
“Als je het mij vraagt, staat AI voor ‘bringing humanity back in businesses’. AI zorgt ervoor dat mensen vrijgespeeld worden om daadwerkelijk onderscheidend vermogen te leveren, bijvoorbeeld door een onvergetelijke klantenervaring in een hotel te creëren of een nog beter doktersadvies. Zo doorzoekt AI in enkele seconden tienduizenden medische gegevens; iets waar een arts zelf oneindig lang mee bezig zou zijn. Tijdens het consult kan de aandacht dan volledig naar de patiënt gaan. Oftewel: ‘let the robots process and the humans think’.”

Waarom zou ik gebruikmaken van AI in mijn organisatie?
“Binnen vijf jaar wordt meer dan 80% van de klantbeslissingen ondersteund door AI. Nu al gebruikt bijna de helft van de Fortune 500-bedrijven Artificial Intelligence. Bedrijven die vooroplopen met AI en hun interne kennis combineren met externe data groeien vijfmaal sneller in omzet dan bedrijven in dezelfde sector die dit niet doen.”

Hoe werkt dat dan precies en wat voor impact heeft AI op ons dagelijkse werk?
“Dagelijks krijg ik van zowel start-ups als multinationals de vraag: hoe creëer ik een niet te evenaren concurrentievoordeel? Mijn antwoord is: vervang één onderdeel van een proces dat je goed kent, voeg er jouw eigen unieke expertise aan toe en maak het schaalbaar.

In veel sectoren wordt al handig gebruikgemaakt van AI. Bijna altijd gaat het om situaties waar de mens door honderden documenten, logfiles en/of handleidingen moet gaan om een simpel verband tussen een beperkt aantal elementen te leggen. Dit zijn processen die veel tijd van een kenniswerker vragen. Deze uren zouden beter besteed kunnen worden aan het toepassen van het geleerde inzicht. Hier komt AI om de hoek kijken. De (externe) data die gegeneerd worden via AI – denk aan inzichten, verbanden, emoties, gesprekken – maken missers en kansen die voorheen onopgemerkt bleven in een specifiek onderdeel van een proces, inzichtelijk. Die informatie, gekoppeld aan jouw eigen (interne) bedrijfskennis en expertise, leidt tot nieuwe oplossingen die een procesonderdeel zo kunnen optimaliseren dat het sneller, goedkoper en beter wordt.”

The Economist benadrukte het vorige week wederom: ‘Data zijn olie voorbijgestreefd als meest waardevolle grondstof in deze wereld’. Het belang van data is bewezen, maar je visie op en inzet van data bepaalt in vele opzichten de toepassing van AI en richting die je aan je bedrijf geeft. Wat is jouw opvatting hierover?
“In de eerste plaats is het belangrijk om die gedachtegangen heel kort uiteen te zetten. Enerzijds worden data vaak ingezet om consumentengedrag te voorspellen. Denk bijvoorbeeld aan zoekmachines die jouw zoekopdracht afmaken terwijl je die aan het intypen bent. Maar je kan ook naar data kijken als basis om je product te verbeteren. Een fabrikant van elektrische auto´s vraagt gebruikers toegang tot hun rijgegevens in ruil voor gepersonaliseerde diensten ter bevordering van het gebruiksgemak. Op basis van jouw gebruikersgedrag verwarmt de auto zich op tijd voor. In het geval van IBM en Watson geldt: data die van jou zijn, blijven van jou en jij bepaalt wat je met anderen deelt. Hierbij zijn mijns inziens drie zaken van belang.

Een: AI is een platform, een verzameling van AI-componenten (services). Sommige informatie zijn heel specifieke – niet deelbare – interne data, maar andere gegevens kunnen op bijvoorbeeld sectorniveau leiden tot een berg nieuwe inzichten, waardoor innovatie verder in een stroomversnelling komt. Het is dus belangrijk om vooraf na te gaan wat je eindgebruikers wilt bieden en welke data, informatie en inzichten hiervoor nodig zijn.

Twee: er is een groep goedgeïnformeerde en slimme consumenten aan het ontstaan die veel veeleisender worden als het gaat om hun data, en het gebruik hiervan. De centrale stelling hier is: ‘als het product gratis is, dan zijn mijn data de betaling. Wat krijg ik er dan voor terug?’ Het antwoord op die vraag is belangrijk om vanaf het begin mee te nemen in je zoektocht naar nieuwe diensten en oplossingen.

Als laatste zullen bedrijven door de nieuwe Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming, die vanaf 25 mei 2018 van kracht wordt, vaker dan nu het geval is uit moeten leggen hoe ze tot bepaalde conclusies zijn gekomen of welke bronnen een app heeft geraadpleegd. Dit maakt de redenering van AI transparanter, maar vereist tegelijkertijd een flinke inspanning van bedrijven. Ontwikkelaars zullen moeten kiezen of ze met een AI- platform willen werken dat automatische audits ondersteunt, of dat ze zelf hun eigen audittransparantie willen ontwikkelen.”

Meer leren over de toepassing van AI?
Op 14 juni a.s. vindt de Watson Summit plaats in Amsterdam. Gepassioneerde IBM’ers, klanten en opinieleiders op het gebied van innovatie, IT, financiën en veiligheid delen hun visie op en kennis van de toepassing en impact van the Internet of Things, AI, blockchain en data op bedrijfsprocessen. De verschillende workshops en vele demo’s helpen bij een snelle transitie naar een succesvolle cognitieve business. Ga voor meer informatie naar de Watson Summit website.

Deze blog is geschreven door Marc Teerlink. Heeft u ook iets wat u bezig houdt? Meldt u dan aan als auteur en plaats uw eigen blog
Categorie:   
Auteur
afbeelding van MarcTeerlink
Marc Teerlink
IBM Watson Group - Chief Business Strategist

Marc Teerlink is Chief Business Strategist, IBM Watson Group bij IBM.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.