Blog

Ziggo Dome bereikbaar voor de most-wanted BI-specialist

Uitverkochte concerten, platina albums en een ongekend aantal volgers op social media. Dit is slechts voor een paar topartiesten weggelegd. Iedereen kent Coldplay, Adele en U2, maar weinig mensen kennen zelf het gevoel hoe het is om je tussen de muzikale top te begeven. Toch is deze faam niet alleen voor topartiesten weggelegd, ook BI-specialisten hebben ongekende populariteit in hun eigen gebied. Door hun specifieke kennis en de grote vraag naar hun specialisme hebben ook zij ruime keuze aan podia om hun talent te laten zien.

Aan deze roem zit echter ook een keerzijde: de constante run op BI-specialisten. Zo wordt alleen al het hebben van een LinkedIn profiel door werkgevers vaak aangegrepen als een kans om contact te leggen. Waar muziekliefhebbers dus collectief een run op felbegeerde concerttickets maken, zijn werkgevers met een hele andere sport bezig. Namelijk, de schaarse BI-specialisten zo snel mogelijk voor zich winnen voordat iemand anders er met hun gouden ticket vandoor gaat.

De BI-specialisten domineren de markt en de populariteit en vraag naar BI-specialisten neemt jaar op jaar toe. Aan deze trend lijkt nog geen eind te komen. Maar er kan er maar één de beste zijn: één professional die op het beste podium mag optreden en die de ultieme droombaan binnensleept. Het winnen van deze droombaan is echter nog niet zo gemakkelijk.  

Most-wanted BI-specialist

Om te behoren tot de most-wanted BI-specialisten moet je beschikken over een brede skill set. Een schaap met vijf poten is er niets bij! Zo worden toppodia ook niet gevuld door artiesten die enkel goed kunnen zingen. Zaken als kunnen entertainen en goede communicatie zijn minstens zo belangrijk om de top te behalen.

Net zoals artiesten, moeten BI’ers ook beschikken over een brede skill set om zich te begeven tussen de echte toppers uit het vak. Zij moeten communicatief vaardig zijn om de vertaalslag te kunnen maken tussen de wensen van de business en wat er in ICT mogelijk is. Daarnaast is een groot aanpassingsvermogen een vereiste om de schakel tussen business en ICT te kunnen zijn. Ze moeten sterke analytische vaardigheden hebben om veel data te kunnen verwerken en ook nog eens technisch onderlegd zijn om goed te kunnen modelleren en dashboards te creëren.

En als dit nog niet voldoende is, moeten de most-wanted BI-specialisten ook bescheiden, sociaal en zelfverzekerd zijn om ideeën bij diverse lagen in de organisatie over te brengen. Ook hier is er een parallel met topartiesten te vinden: artiesten zonder lef en sociale vaardigheden zullen nooit bereiken wat Adele, Coldplay en U2 wel hebben bereikt.

Kortom, de functie van BI-specialist is een veeleisende job. De Ziggo Dome is ook niet over een nacht ijs gevuld, maar door te beschikken over de juiste vaardigheden is het bereiken van de mainstage in zicht. Tel bij alle skills ook een flinke dosis doorzettingsvermogen op en we zien je daar!

Deze blog is geschreven door Anass el Gayate. Heeft u ook iets wat u bezig houdt? Meldt u dan aan als auteur en plaats uw eigen blog
Categorie:   
Auteur
afbeelding van AnasselGayate
Anass el Gayate
Progressive Recruitment - Business manager

-

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.