Blog

Hoe realiseer je een innovatieve organisatie?

Organisaties worden van alle kanten aangemoedigd om te innoveren, onder het mom van het sneller en goedkoper leveren van producten en diensten, het beter bedienen van klanten, het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen en het veroveren van nieuwe markten. Maar hoe zorg je als organisatie dat de innovatiekracht van de mensen er ook echt uitkomt en hoe organiseer je het zo dat vernieuwende ideeën daadwerkelijk tot concrete resultaten leiden?

Innovatief Organiseren’ is een containerbegrip voor de concepten en methoden die tot doel hebben om enerzijds de resultaten, productiviteit en geleverde kwaliteit te verbeteren en anderzijds de motivatie en het welzijn van medewerkers vergroten.

Innovatieve organisaties

Sociale innovatie, ofwel innovatief organiseren, wordt steeds vaker een belangrijk en onderscheidend concurrentievoordeel. Uit onderzoek* blijkt niet voor niets dat innovatieve organisaties een meer dan 20 procent hogere omzetgroei en een 10 procent hogere winstgroei behalen dan niet-innovatieve organisaties. Maar hoe pak je innovatief organiseren aan? Hoe mobiliseer je de energie, het denkvermogen en het initiatief van alle medewerkers in de organisatie? Een belangrijk principe voor het realiseren van innovatie is het geven van vertrouwen aan de medewerkers, het vertrouwen dat ze over voldoende kwaliteiten, creativiteit en ondernemerschap bezitten, dat zij zich inzetten en dat zij resultaten boeken. Hierbij sluit aan dat ze ook de benodigde autonomie en eigen verantwoordelijkheden moeten krijgen. Andere principes voor het verbeteren van prestaties, zijn het faciliteren van samenwerking en het centraal stellen van het primaire proces, dat wil zeggen de activiteiten die waarde voor de klant creëren. In bestaande, grote organisaties is het dikwijls lastig om bovengenoemde principes in de praktijk te brengen. Om toch innovatie tot stand te brengen, zetten sommige bedrijven een innovatielab op, intern of extern, tijdelijk of structureel**. Maar in veel gevallen blijkt het toch lastig om innovatie structureel van de grond te krijgen.

Innovatieve methoden

De belangrijkste reden is dat het de medewerkers aan de juiste methoden ontbreekt. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat 25 procent van het innovatiesucces binnen Nederlandse organisaties wordt bepaald door R&D-investeringen, en 75 procent door slim managen en innovatief organiseren. Hier valt dus nog een hoop te winnen. Ik grijp in deze altijd graag terug op het multi-pace layer model van Gartner, met een innovatielaag, een differentiatielaag en een recordlaag met elk hun eigen karakteristieken als het gaat om onder meer strategische focus, levenscyclus, tempo van veranderen, businessproces, data-integriteit, sourcing, budget en governance. De methode die hier goed bij past is de agile of scrum methodiek voor softwareontwikkeling. Bij agile wordt in korte iteratieve cycli telkens werkende software opgeleverd onder het motto “Build fast, Fail fast”. Van te voren wordt niet tot in detail vastgelegd hoe de applicatie er uit moet zien, maar op basis van voortschrijdend inzicht worden voortdurend de prioriteiten bepaald.

Innovatieve tools

Het moge duidelijk zijn dat innovatie loont, en dat organisatie en methoden daar een belangrijke rol in spelen, maar het is niet het hele verhaal. De grootste uitdaging voor organisaties bestaat eruit om innovatie te combineren met efficiëntie. En hier spelen tools een grote rol. Zo kan een Rapid Application Delivery (RAD) tool voor het ontwikkelen van software innovatie en efficiëntie samenbrengen, doordat ze bedrijven in staat stellen in een kort tijdsbestek volwassen applicaties te ontwikkelen, in gebruik te nemen en gedurende de gehele applicatie-lifecycle te beheren. Een modern ontwikkelplatform maakt het mogelijk ook na de initiële oplevering snel wijzingen door te voeren, nieuwe functionaliteit toe te voegen en desgewenst eenvoudig mobiel te ontsluiten. Daarnaast omvat het vele standaard koppelingen en methodieken, die het integratieproces met reeds aanwezige systemen en applicaties vergemakkelijken. Met het RAD-platform kan met andere woorden de benodigde snelheid, flexibiliteit, aanpasbaarheid en klantgericht worden gerealiseerd.

Allemaal ingrediënten voor organisaties die in 2016 innovatie willen realiseren en een voorsprong op de concurrentie willen nemen.

* Bron: Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor

** Bron: fd.nl, Hoe een multinational kan innoveren als een jong bedrijf

Deze blog is geschreven door Joachim Vandecasteele. Heeft u ook iets wat u bezig houdt? Meldt u dan aan als auteur en plaats uw eigen blog
Categorie:   
Auteur
afbeelding van JoachimVandecasteele
Joachim Vandecasteele
Anderson MacGyver - Adviseur

Joachim Vandecasteele is adviseur bij Anderson MacGyver heeft een passie voor business innovatie én structurele organisatieverbetering met IT. Anderson MacGyver realiseert meer businesswaarde met IT. Door advies- en managementdiensten vergroot Anderson MacGyver de waarde van IT en informatie voor organisaties. Daarvoor was
hij CTO bij COOLProfs, specialist in het bouwen van bedrijfskritische informatiesystemen op maat op basis van OutSystems en CA Gen modelgedreven RAD-tooling. Vandecasteele was voor zijn tijd bij COOLProfs senior consultant bij KPMG Consulting op het gebied van World Class IT en consultant ISES International op het gebied van CASE-tools voor systeemontwikkeling. Hij heeft verschillende publicaties op zijn naam staan over de toekomst van de IT-organisatie, over strategierealisatie met de balanced scorecard en over maatwerk systeemontwikkeling. Vandecasteele studeerde Bestuurlijke Informatiekunde aan de Katholieke Universiteit Brabant en Bedrijfsinformatica aan de Haagse Hogeschool. Zijn vrije tijd besteedt hij aan zijn gezin, alles volgen wat met IT te maken heeft en triathlons, trails en marathons. Altijd gedreven, scherp en vrolijk!

Twitter: jvandecasteele
Email: joachim.vandecasteele@andersonmacgyver.com

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.