Blog

De zoektocht naar de ideale (be)zoekfunctie

We staan er niet altijd bij stil, maar de zoekfunctie op websites en in webshops is ontzettend belangrijk voor het succes van organisaties en ondernemingen. Zonder een goede interne zoekfunctie, ook wel on-site search genoemd, kunnen (be)zoekers niet de juiste informatie, producten en diensten vinden. En “if they can’t find it, they can’t buy it”. Waar een goede zoekfunctie op het eerste oog eenvoudig te realiseren lijkt, is dat in de praktijk echter bepaald geen sinecure.

Het is voor alles zaak om de juiste en relevante resultaten te tonen. En daar begint de complexiteit al, in ogenschouw nemende dat bijvoorbeeld een webshop van een groothandel al snel meer dan twee miljoen producten bevat. Daarbij komt dat organisaties vanwege marketingdoeleinden via weging en prioritering doorgaans een bepaalde volgorde in de getoonde zoekresultaten willen kunnen aanbrengen. Aan de gebruikerszijde heb je te maken met de wijze waarop mensen zoeken. Hier spelen naast de vaak en minder vaak gebruikte zoektermen, onder meer aspecten als spelfouten, leestekens en woordvarianten een rol. En dan dient het zoeken voor de bezoekers ook nog eens zo gemakkelijk mogelijk te zijn en moeten de resultaten snel getoond worden.

Het schijnt dat zo’n 40 procent van de bezoekers de interne zoekmachine, en dus niet de navigatiestructuur, gebruikt om te vinden waar ze naar op zoek zijn. Als ze dan niet meteen vinden wat ze zoeken, verlaten ze in veel gevallen ook direct de website of webshop. En dit gebeurt in de praktijk vaak, want het is zo dat wij mensen niet goed zijn in het zoeken op websites en webshops. Of zoals Jakob Nielsen van de Nielsen Norman Group het verwoordt: “users have extraordinarily inadequate research skills”. De wijze waarop wij zoeken, is zonder dat we het doorhebben enorm beïnvloed door Google. Zo hebben we aangeleerd om ons wat betreft de resultaten te beperken tot de getoonde zoekresultaten (Search Engine Result Page), gebruiken we vrijwel nooit de uitgebreid-zoekenoptie en past maar één procent van de mensen uit zichzelf zijn zoekstrategie aan als de gewenste resultaten niet worden gevonden.

Een goede zoekfunctie voldoet aan de volgende zes voorwaarden:
- Ondersteuning van twaalf verschillende query-types die worden onderscheiden (exact search, product type search, symptom search, non-product search, feature search, thematic search, relational search, compatibility search, subjective search, slang, abbreviaton and symbol search, implicit search en natural language search)
- De juiste zoekvorm en zoeklogica
- Een goed werkende autocomplete-functie
- De zoeklogica en structuur van de zoekresultaten
- De lay-out en inhoud van de zoekresultaten
- Filtermogelijkheden van de zoekresultaten.

Juist omdat mensen niet altijd even goed zijn in zoeken, zouden organisaties niet zozeer de nadruk moeten leggen op laatste drie voorwaarden die zich op de resultaten richten, maar op de eerste drie die met het zoeken zelf van doen hebben. Veel organisaties hebben dit echter niet voor elkaar. Zo blijkt uit onderzoek naar de zoekfunctionaliteit van webshops (The current state of E-Commerce Search, Baymard Institute, 2014) dat 15 procent van de zoekfunctionaliteiten in webshops niet het zoeken naar een productnaam of -nummer ondersteunt en dat 18 procent onjuiste resultaten toont als daarbij de zoekterm één fout karakter bevat. 70 procent van de zoekfunctionaliteiten van webshops vereist exact het productjargon dat op de website wordt gebruikt en ondersteunt niet het gebruik van synoniemen of woordvarianten, terwijl 60 procent niet het gebruik van afkortingen of speciale tekens ondersteunt. Goed nieuws is dat 82 procent wel een autocomplete-suggestie doet, alleen gaat het in 36 procent helaas om slechte suggesties. Slechts 40 procent omvat functionaliteit die de zoekresultaten clustert in relevante categorieën, terwijl dit belangrijk is in de zin dat dit de basis vormt voor contextual filters. 34 procent ondersteunt het itereren van de zoekterm met prefilling, terwijl mensen over het algemeen twee of meer iteraties nodig hebben om de juiste zoekterm te vinden.
De crux is om gebruikers te helpen beter te leren zoeken. Een goede zoekfunctionaliteit zorgt er voor dat dat mensen de zoektermen gebruiken die tot de juiste en relevante zoekresultaten leiden. Organisaties die een goede zoekfunctionaliteit op hun website of webshop willen realiseren, zullen dan ook niet langer zichzelf of hun marketing- of salesdoelen als vertrekpunt moeten nemen, maar het zoekgedrag van de gebruikers.
 

Deze blog is geschreven door Joachim Vandecasteele. Heeft u ook iets wat u bezig houdt? Meldt u dan aan als auteur en plaats uw eigen blog
Categorie:   
Auteur
afbeelding van JoachimVandecasteele
Joachim Vandecasteele
Anderson MacGyver - Adviseur

Joachim Vandecasteele is adviseur bij Anderson MacGyver heeft een passie voor business innovatie én structurele organisatieverbetering met IT. Anderson MacGyver realiseert meer businesswaarde met IT. Door advies- en managementdiensten vergroot Anderson MacGyver de waarde van IT en informatie voor organisaties. Daarvoor was
hij CTO bij COOLProfs, specialist in het bouwen van bedrijfskritische informatiesystemen op maat op basis van OutSystems en CA Gen modelgedreven RAD-tooling. Vandecasteele was voor zijn tijd bij COOLProfs senior consultant bij KPMG Consulting op het gebied van World Class IT en consultant ISES International op het gebied van CASE-tools voor systeemontwikkeling. Hij heeft verschillende publicaties op zijn naam staan over de toekomst van de IT-organisatie, over strategierealisatie met de balanced scorecard en over maatwerk systeemontwikkeling. Vandecasteele studeerde Bestuurlijke Informatiekunde aan de Katholieke Universiteit Brabant en Bedrijfsinformatica aan de Haagse Hogeschool. Zijn vrije tijd besteedt hij aan zijn gezin, alles volgen wat met IT te maken heeft en triathlons, trails en marathons. Altijd gedreven, scherp en vrolijk!

Twitter: jvandecasteele
Email: joachim.vandecasteele@andersonmacgyver.com

 
Reacties
Erik Keegstra - Sooqr.com op donderdag 11 december 2014 13:32

Joachim,

Mooi, inhoudelijk artikel. Er zijn inderdaad nog veel stappen te nemen om de bezoeker echt aan de hand te kunnen nemen naar de juiste producten. En zoekers zijn kopers, tot wel 5 keer meer. Belangrijk dus om de zoekfunctie op orde te hebben, mn. in de ecommerce-sfeer.

Ik moet wel zeggen... de genoemde 40% is redelijk hoog. Wij zien gemiddelden ergens tussen de 5 en 15% gebruik. Maar dat is heel afhankelijk van de (hoeveelheid) content en overige structuur van de site. Het zoekverkeer op de Amazons en Bol.coms van deze wereld zal een stuk hoger liggen, gezien het grote aanbod.

Keep up the good work!
Erik

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.