Blog

Hebben apps zonder een mobiele IT-strategie wel zin?

De doorbraak van apps vond in feite plaats in 2007 met de komst van de iPhone en de AppStore. Voor die tijd gebeurde er al wel het een en ander qua ontwikkeling van slimme mobiele apparaten, maar van massa-adoptie was nog geen sprake. Anno 2014 is dat anders. Gemiddeld gebruiken medewerkers twee tot drie keer zoveel devices als vroeger, waaronder de nodige mobiele devices. De Nederlandse markt voor tablets en smartphones is zelfs ondertussen al nagenoeg verzadigd. De mensen zijn het gebruik van hun mobiele devices vandaag de dag zo gewoon en de kwaliteit ervan is dusdanig goed dat de meesten ze ook graag zakelijk zouden willen gebruiken. Andersom worden zakelijke devices ook steeds meer voor privédoeleinden gebruikt. Voor de IT-afdeling brengt dit de uitdaging met zich mee om een toenemend aantal apparaten te beheren en een goede scheiding te maken tussen privé- en zakelijk gebruik en beheerverantwoordelijkheid.

Een mobiele IT-strategie bestaat idealiter uit twee pijlers: het mobile device management en de ontwikkeling en het management van apps. Er zijn verschillende manieren waarop invulling gegeven kan worden aan mobile device management Bring Your Own Device (BYOD) of Corporate Owned Personally Enabled (COPE). Een BYOD-beleid waarbij de medewerker echt privé-devices mag gebruiken voor zakelijke doeleinden, is in de praktijk niet heel populair. Het COPE-beleid waarbij de door de organisatie uitgeleverde devices tijdelijk beschikbaar worden gesteld aan het personeel, wordt meer toegepast. Ook als het gaat om mobile device management-software laat de markt een gefragmenteerd beeld zien. Geen enkele softwarepartij is echt dominant. En dan is er uiteraard nog de strijd tussen de verschillende besturingssystemen. Google en Apple hebben nu zo’n 80 tot 90 procent van die markt in handen, maar de verwachting is dat Windows hier in de toekomst ook een grotere rol gaat spelen met Windows 8 en volgend jaar Windows 10.

Bij het uitleveren van apps wordt veelvuldig gebruik gemaakt van enterprise app stores. Het vinden van de juiste apps in een app store blijkt vaak lastig en opvallend genoeg is de zoekfunctie in de store van Apple voor verbetering vatbaar. Een ander punt waaruit de diversiteit van het mobiele landschap blijkt, is de discussie tussen native versus web applicaties. Native apps zijn vooral sterk in specifieke toepassingen, maar het is lastiger om die apps te distribueren en de versies te beheren. Omdat aan beide varianten nadelen kleven gaan steeds meer bedrijven er toe over om hun website en webapplicaties responsive te maken. Een ander kenmerkend aspect van het mobiele segment is dat de meeste apps zich richten op kleine specifieke functiegebieden, voor bijvoorbeeld verkoop of aftersales. De voorspelling was twee jaar geleden dat ieder gemiddelde enterprise onderneming op een bepaald moment minstens veertig apps heeft. Die voorspelling lijkt nu geleidelijk uit te gaan komen.

Zowel de grote diversiteit in devices, beheersoftware en besturingssystemen als de verscheidenheid in de functionaliteit en technologie van apps, maken dat een mobiele IT-strategie onontbeerlijk is en tegelijkertijd lastig om er invulling aan te geven. Niet voor niets heeft 60 procent van de bedrijven nog geen uitgewerkte mobiele strategie. Een goede IT-strategie begint met de vraag hoe de dienstverlening van de organisatie structureel is te verbeteren met mobiele technologie. Kortom, met een duidelijke visie. Het is raadzaam om bij het opstellen van de visie de input van klanten en medewerkers te gebruiken. Waar ligt hun behoefte, hoe gebruiken zij apps en op welke device? Een ander belangrijk aspect is dat in de strategie expliciet de manier waarop het beheer en onderhoud gaat gebeuren, wordt vastgelegd. Tot nu toe is het nog zo dat veel apps in een heel kort tijdsbestek worden ontwikkeld, zonder dat daarbij aandacht is voor het feit dat ze ook in lifecycle management ingebracht moeten kunnen worden. De huidige apps dreigen hierdoor nu al de legacy van de toekomst te worden. Ik pleit er daarom voor dat organisaties apps vanaf nu als volwaardig onderdeel van hun IT-portfolio gaan behandelen, want alleen dan kan de meerwaarde van apps volledig worden benut.
 

Deze blog is geschreven door Joachim Vandecasteele. Heeft u ook iets wat u bezig houdt? Meldt u dan aan als auteur en plaats uw eigen blog
Categorie:   
Auteur
afbeelding van JoachimVandecasteele
Joachim Vandecasteele
COOLProfs - CTO

Joachim Vandecasteele is de CTO van COOLProfs, specialist in het bouwen van bedrijfskritische informatiesystemen op maat. COOLProfs onderscheidt zich door haar aanpak, waarin de menselijke factor van IT centraal staat en waarbij in nauwe samenwerking met de klant het gewenste resultaat wordt gerealiseerd. Vandecasteele was voor zijn tijd bij COOLProfs senior consultant bij KPMG Consulting op het gebied van World Class IT en consultant ISES International op het gebied van CASE-tools voor systeemontwikkeling. Hij heeft verschillende publicaties op zijn naam staan over de toekomst van de IT-organisatie, over strategierealisatie met de balanced scorecard en over maatwerk systeemontwikkeling. Vandecasteele studeerde Bestuurlijke Informatiekunde aan de Katholieke Universiteit Brabant en Bedrijfsinformatica aan de Haagse Hogeschool. Zijn vrije tijd besteedt hij aan zijn gezin, alles volgen wat met IT te maken heeft en marathons lopen. Altijd gedreven, scherp en vrolijk!

Twitter: jvandecasteele
Email: joachim.vandecasteele@coolprofs.com

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.