Blog

Sociale media op de werkplek – zijn we er al bijna?

Sinds Mark Zuckerberg tien jaar geleden Facebook uitvond, bereikte het sociale netwerk wereldwijd een miljard gebruikers. Twitter heeft nu zo’n 200 miljoen gebruikers die elke dag 400 miljoen tweets versturen.Met beurswaarden van vele miljarden is er weinig twijfel mogelijk over het bestaansrecht van sociale media.
Maar terwijl het lijkt of sociale media nog steeds relatief nieuw zijn, hebben ze al een aantal fases doorlopen in zijn 10-jarige evolutie. Een paar jaar geleden, toen de populariteit onder gebruikers toenam, was de rol van sociale media in het meest gunstige geval verwarrend en in het slechtste geval extreem negatief.

Berichten dat Facebook werd verboden omdat het een afleiding zou vormen, waren niet vreemd, evenals gevallen van werknemers die werden ontslagen omdat managers via Facebook zagen dat hun reden van afwezigheid eigenlijk toch niet zo oprecht was. Ook ik ervoer dat louter een vermelding van sociale netwerken in een zakelijk omgeving leidde tot negativiteit, omdat managers bang waren dat het een slechte invloed had op de productiviteit van hun werknemers.

In de jaren die volgden wakkerden de zakelijke softwaremarkt de vlammen van deze percepties alleen maar aan. Zonder een duidelijk doel werden sociale netwerkapplicaties aan systemen toegevoegd, waardoor er geen toegevoegde bedrijfswaarde ontstond.

De waarde van sociale netwerken in een zakelijke omgeving werd gezien als vooruitstrevend. Voornamelijk bedrijven die zich richten op consumenten gebruikten het als marketinginstrument waarbij ze blogs, Facebook, Twitter en YouTube in marketingprogramma’s incorporeerden. Hierbij draaide het vooral om het bereiken van het enorme publiek die deze platformen aantrekken. Binnen campagnes vormden het vaak een extra kanaal om het publiek te bereiken.

In navolging van deze verschuiving werd de rol van sociale media in het bedrijfsleven plotseling als belangrijk bestempeld - echter werd deze bijna volledig in beslag genomen door de Chief Marketing Officer. Andere functies binnen de onderneming bleven grotendeels immuun voor de charmes van sociale media. Zo bleven de negatieve percepties ten aanzien van Facebook als 'werkafleider' bestaan. Ook bleken veel managers niet in staat de transformatie te maken van het 'liken' van consumentenproducten op Facebook naar de rol van social media bij het runnen van een fabriek. Althans, tot voor kort.

Openbaringen voor een revolutie
Als sociale media in een zakelijke omgeving waardevol willen zijn, moeten ze een integraal onderdeel worden. En terwijl sociale media succesvol werden gebruikt in marketingprogramma's was het gros van de campagnes gericht op platformen als kanalen. De mogelijkheden van sociale media om multi-wayconversaties te ondersteunen werd slechts weinig benut. In het licht van deze lessen en in handen van andere afdelingen werd het al snel duidelijk dat sociale media gebruikt konden worden om werknemers te stimuleren en ze in staat te stellen om beter geïnformeerde beslissingen te nemen.
Sociale media kunnen op een geheel nieuwe manier de samenwerking tussen uiteenlopende groepen binnen een onderneming bevorderen. Berichten en alerts die zijn ingebed in zakelijke applicaties kunnen helpen met bedrijfsprocessen en waarde bieden aan gebruikers. Door gebruik te maken van relevante, actuele informatie wordt het besluitvormingsproces verbeterd.
Deze moderne enterprise software werkt op dezelfde manier als Facebook en Twitter. Een gebruiker kan feeds – die door hem zijn gedefinieerd – verzamelen, bijvoorbeeld van een ERP-systeem. Naast het volgen van individuen kunnen gebruikers ook bepaalde data volgen die relevant zijn voor hun functie. Zo kan een productiemanager bijvoorbeeld bij een urgente bestelling de details van de actuele productieschema's, voorraadniveaus en opslagcapaciteit volgen evenals de verantwoordelijke mensen. Zodoende heeft hij uitgebreid inzicht in hoe de bestelling kan worden voldaan en op welke termijn. Met de 'Internet of Things' kan een productiemanager zelfs een machine in de productielijn volgen.
Daarnaast heeft het toepassen van sociale media in bedrijfssoftware een direct voordeel voor generatie Y die het direct kan gebruiken en omarmen. Dit is de generatie nieuwe werknemers die het moeilijk vindt om te werken met onhandige, op formulieren gebaseerde systemen, die een contrast vormen met Google, Facebook, YouTube en Twitter, die ze tijdens hun studie hebben gebruikt.
Feit is dat bedrijfssoftware al lang een make-over had moeten hebben. Door de social media manier van denken in deze make-over te integreren en te verzekeren dat elke gebruiker slechts een klik verwijderd is van een andere gebruiker, heeft bedrijfssoftware een ongekende metamorfose tot sociale business doorstaan.

Aangezien de hoeveelheid data blijft groeien en beslissingen sneller en slimmer moeten worden gemaakt, kunnen sociale media een belangrijke rol spelen in de onderneming. Niet alleen voor marketing, maar ook voor management en back office-functies. Door het engagement van gebruikers te stimuleren, de mogelijkheid beter geïnformeerde beslissingen te nemen en de productiviteit te vergroten, staat het succes van sociale business in een zakelijke omgeving slechts aan het begin van zijn reis.

Deze blog is geschreven door Theo Koster. Heeft u ook iets wat u bezig houdt? Meldt u dan aan als auteur en plaats uw eigen blog
Categorie:   
Auteur
afbeelding van InforBenelux
Theo Koster
Infor - Regional VP Infor Benelux

Theo Koster is Regional VP bij Infor Benelux. Infor is wereldwijd de op twee na grootste leverancier van enterprise applicaties en diensten.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.