Blog

Wil je weten hoe je als architect ICT-kosten met 30% kunt verlagen?

Architectuur = communicatie, daarom volgt nu een kleine tip...

Hoeveel blogs, artikelen, documenten, plaatjes en mails maak je wel niet als architect die eigenlijk niet of nauwelijks gelezen worden door de doelgroep waar je ze juist voor geschreven hebt.

Een belangrijk punt in een architectuurproduct gelezen en gebruikt te krijgen is je uitermate goed verplaatsen in de belangen, behoeften en belevingswereld van de doelgroep (de lezer / de gebruiker).

Als je weet dat een architectuuroplossing in hoge mate een bepaald bedrijfsdoel helpt realiseren, zet dat dan bijvoorbeeld voorop in je communicatie. Let op: het moet altijd wel realitisch en waar blijven wat je zegt, en je moet als architect ook transparant en open zijn over wat er echt voor nodig is om met de inzet van bepaalde oplossingen (concepten) de beoogde strategisch voordelen te realiseren. Soms leidt een driekwart implementatie van een concept tot nul resultaat

"Fried Air inc. kan de ICT-kosten met 30% verlagen door verregaand te standaardiseren!"

Stel dat het managementteam van een organisatie het concept van standaardisatie verregaand toegepast wil hebben op het applicatielandschap in de organisatie. Echter elke manager vecht vervolgens ervoor om zijn eigen zelfgebouwd monolitisch systeem niet uit te hoeven zetten en te laten vervangen door een betere en goedkopere standaardoplossing.

Als architect is het dan raadzaam om het managementteam steeds de spiegel voor te blijven houden dat ze zelf willen standaardiseren tbv kostenverlaging en dat elke uitzondering die ze zelf erop creëren afbreuk doet aan de te realiseren besparing.

Zorg er ook voor dat je als architect weet wat voor elke (business)manager de voordelen en nadelen zijn van deze kostenbesparing door middel van standaardisatie en benoem dit in je communicatie-uitingen. Je zult zien dat je meer vragen van de managers krijgt en minder tegenwerking: Alleen al omdat je je bezighoudt met wat de manager wil bereiken of realiseren en je begrijpelijk uitlegt / aangeeft hoe bepaalde (architectuur)oplossingen daaraan gaan bijdragen. Interesse tonen doet wonderen, zo heb ik ook zelf gemerkt. 

Deze blog is geschreven door Mark Paauwe. Heeft u ook iets wat u bezig houdt? Meldt u dan aan als auteur en plaats uw eigen blog
Categorie:   
Auteur
afbeelding van markpaauwe
Mark Paauwe
Dragon1 Inc. - CTO

Mark is zeer actief in het enterprise architectuur vakgebied. De kans is groot dat je hem op een evenement tegenkomt en dat het gesprek al gauw over architectuurvisualisaties en architectuurprincipes gaat.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.