Blog

De klant bepaalt in 2012

Het valt mij op dat in de wereld van technologie, een wereld die voortdurend in beweging is en nog sneller verandert, klanten toch steeds weer te maken krijgen met dezelfde problemen. Zaken als toenemende datavolumes, virtualisatie, beveiliging, beschikbaarheid en mobiliteit, blijven uitdagingen.  Net als, 'hoe een zo klein mogelijke investering te doen om de prestaties naar een acceptabel niveau  te krijgen zonder volgend jaar of het jaar erna nog meer uit te hoeven geven'. En zoals we allemaal weten, deze problemen zullen altijd blijven bestaan. Sterker nog, tegen de tijd dat we ze weten op te lossen, is er altijd iets 'nieuws' dat ze weer terug in beeld brengt.

Ik voorspel dat in 2012 de focus niet bepaalt zal worden door de CIO, datacentereisen of de eisen van IT-managers. 2012 Wordt het jaar van de meeste uitdagende klant van allemaal: de gebruiker. De zogenaamde “quality of experience”, de tevredenheid van de eindgebruiker over de serviceverlening, zal een steeds grotere impact krijgen op het IT-landschap. 

We horen allemaal in de wandelgangen dat IT niet langer in handen is van de IT-afdeling. Het toenemend gebruik van smartphones, tablets, maar ook cloud diensten die toegang tot applicaties en dataopslag buiten de firewall van het bedrijf mogelijk maakt, en de toenemende vraag naar instant applicaties- waar de IT-afdeling vaak niet aan kan voldoen- zorgen voor veranderingen die grote gevolgen voor het netwerk hebben. De technologie zorgt ervoor dat gebruikers zelf kunnen bepalen, hoe, wanneer een welke IT-diensten en-oplossingen ze gebruiken. Met of zonder de toestemming of kennis van de IT-afdeling.

Mijn ervaring is dat Value Added Resellers en Systems Integrators (SI's) steeds vaker worden gevraagd om  IT en netwerk teams te ondersteunen. De afgelopen jaren lag de focus op het meer flexibel, schaalbaar en veerkrachtiger maken van het datacenter zodat IT-beheerders de inzet van diensten en applicaties weer onder controle kregen. Op de mogelijke risico's van het downloaden door gebruikers en de toegang die gebruikers tot systemen en software hebben zonder toestemming van IT hoef ik hier niet in detail in te gaan. Belangrijker is om ervoor te zorgen dat IT-medewerkers veranderingen die door de business gedreven zijn snel en eenvoudig in het netwerk te kunnen implementeren met behoud van uptime, toegang en veerkracht van het netwerk. Met als resultaat dat zij om kunnen gaan met de toename van data en meer fluctuaties in vraag op korte termijn. Deze trend zal worden voortgezet met de huidige toepassing van virtualisatie en Ethernet Fabrics. Immers, het datacenter is het hart van de IT-infrastructuur , en  een solide fundament is nodig voordat er een effectieve oplossing bovenop de infrastructuur gebouwd kan worden.

Het probleem is dat veel van de 'nieuwe' technologie die momenteel in de mode is, zoals de cloud, unified communications, samenwerking tools, video conferencing, mobiele platformen en ga zo maar door, allemaal over gebruikerservaringen gaan. En de gebruiker zit zelden (of nooit) in het datacenter. Dus als het datacenter netwerk het neusje van de zalm is, maar het Campus netwerk is dat niet, dan ervaart de gebruiker waarschijnlijk het soort problemen waar de IT-afdeling tijd en geld in het datacenter aan besteed, maar nog steeds voorkomen. Verlies van de verbinding of geen verbinding kunnen maken, slechte kwaliteit van de audio-of visuele media, verloren data, updates die niet worden bijgewerkt. Allemaal zaken die gebruikers gegarandeerd rechtstreeks naar de IT-helpdesk drijven, en zowel gebruikers als de IT-Helpdesk horendol maken.

Het jaar na jaar toevoegen van complexe lagen bij elke nieuwe 'feature' heeft de financiële en technische prestaties van het netwerk beschadigd en meer problemen dan oplossingen of verbeteringen gecreëerd.  Voor het uitvoerend management is er de toenemende frustratie van het investeren in een nieuwe, 'business kritische' functie of applicatie te omschrijven als "het werkt niet”. Voor IT is de frustratie 'dat het wel werkt', maar het netwerk buiten het datacenter het niet aan kan omdat deze niet dezelfde ingebouwde intelligentie heeft en dus een nachtmerrie is om te beheren. Ik ben er zeker van dat dit probleem in 2012 een knelpunt zal worden.

Het Campus-netwerk is lange tijd het ondergeschoven kindje in het datacenter geweest. Er werden vaak geen grote innovaties en investeringen gedaan. Maar de veranderingen in de manier waarop gebruikers verbinding maken en de soorten data die zij heen en weer over het netwerk sturen betekent dat de Campus steeds belangrijker wordt.

Het blijft essentieel om de juiste balans te vinden tussen kosten en prestaties, maar ik zie de balans wel verschuiven van puur kosten naar prestaties. Door de vraag naar het type intelligentie dat al in datacenters aanwezig is, zal de klant op zoek gaan naar oplossingen die moeiteloos geïmplementeerd en beheerd kunnen worden, schaalbaar zijn, voldoende bandbreedte en de veerkracht hebben om nieuwe IT-oplossingen te ondersteunen waarin kan worden geïnvesteerd in en die ingezet kunnen worden. Klanten zullen zich tot het kanaal wenden om dit alles tot realiteit te maken.

Het kanaal integreert en levert de oplossingen die aan de wensen van de klant voldoet. Het kanaal geeft de klant inzicht in hoe ze  kosten en prestaties in evenwicht kunnen houden, hoe zij een Campus-netwerk kunnen creëren die de prestaties van nieuwe technologische oplossingen die bijdragen aan de business doelstellingen en deze niet verwerpt.
 
Het is tijd om de economische aspecten van de Campus-netwerk opnieuw te definiëren en het belang om flexibele capaciteit, virtualisatie, veiligheid, beschikbaarheid en mobiliteit te kunnen leveren, te erkennen.  Daarnaast mogen ook zeker de groeiende kansen tot nieuwe en periodieke verkoop waaraan het Campus netwerk bijdraagt niet vergeten worden.

Klanten zullen, zoals altijd, op zoek gaan naar VAR's en SI’s die hen kunnen helpen bij het doen van verstandige investeringen en de juiste implementaties voor nu en in de toekomst.
 

Deze blog is geschreven door Eric van Gend. Heeft u ook iets wat u bezig houdt? Meldt u dan aan als auteur en plaats uw eigen blog
Categorie:   
Auteur
afbeelding van Eric
Eric van Gend
Brocade - Sales Manager Ethernet Fabrics EMEA North

Na zijn studie Technische Bedrijfskunde is Eric begonnen in 1994 in de IT industrie. Hij is begonnen als sales specialist outsourcing bij ICL in Maarssen waarna hij in 1998 de Informatiebeveiligingsmarkt is ingestapt. Tot 2004 was Eric verantwoordelijk voor informatie beveiligingsoplossingen en visie van Cisco Systems International in Afrika, Midden Oosten, Nabije Oosten, Oost Europa en Rusland.

Tot 2006 zat Eric in het Management Team van Cisco Nederland verantwoordelijk voor het MKB segment van Cisco.

Vanaf 2006 tot 2010 heeft Eric verschillende interim management posities bekleed in verschillende branches van domotica tot de vliegtuigsector alle met 1 gemeenschappelijk doel: hoe kan IT de bedrijfsprocessen vereenvoudigen en helpen om kosten besparen.

Vanaf 2011 is Eric werkzaam bij Brocade waar verantwoordelijk is voor het opzetten en uitbouwen van de “channel” van Brocade Benelux. Tevens is Eric ook evangelist voor Brocade ethernet Fabrics, de revolutionaire L2 switching technologie.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.