Blog

Van e-Overheid naar i-Samenleving

Meeste gemeenten investeren wel in 'Het Nieuwe werken’ voor hun ambtenaren maar laten een infrastructuur als een gratis hotspot netwerk voor de burger in centra vaak buiten de gemeentelijke plannen. Het ligt natuurlijk voor de hand om te roepen dat het niet een taak is van de overheid om te voorzien in een digitale draadloze infrastructuur. Maar schrijven van de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (WRR) geeft naast verbetering van beveiliging aan dat de e-Overheid zal moeten transformeren naar een i-Samenleving door in te spelen op een samenspel van publieke en private initiatieven.

Digitale overheidsdiensten
De overheid gaat dan ook steeds meer inzetten op ‘consumer’ cloud diensten die gratis te gebruiken zijn als communicatie kanaal. Zo lijkt SMS Alert van Burgernet bijvoorbeeld langzaam vervangen te worden door Twitter, welke ook steeds vaker als promotiekanaal gebruikt wordt. En een campagne als: ‘Pak de overvaller, pak je mobiel’ gaat ook uit van verdere digitalisering van onze samenleving. Maar de afwezigheid van een gratis hotspot netwerk in stadscentra verkleint participatie bij veiligheid en mist effectiviteit als meegestuurde foto bij SMS Alert alleen thuis bekeken kan worden. Ook informatie van politie verspreidt via Twitter zal tijdens winkelen gemist worden en lokaliseren van kinderen en vrienden is moeilijker zonder diensten als Latitude. Maar ook de (speciaal)winkels, die vaak niet op de A-locaties zitten zijn minder eenvoudig te vinden. Toegang tot internet ontsluit dus een heleboel publieke en private diensten waar iedereen voordeel van heeft.

Voor een dubbeltje op de eerste rang
Maar samenspel van publieke en private initiatieven voor verdere digitalisering levert overheid vooral makkelijk geld op. Want overheid verpacht het elektromagnetisch spectrum en opbrengsten uit veiling van frequenties gaan, net als de toeristenbelasting in gemeente, in de pot algemene middelen. Net als de boetes die eventueel opgelegd worden voor geheime prijsafspraken. Want door toenemende populariteit en schaarse frequenties veranderen alle providers tegelijk de abonnementen voor mobiel internet en schaffen de ‘flat fee' tarieven af. Jongeren, maar ook vaker de zakelijke reiziger maken dan ook steeds meer gebruik van gratis hotspot netwerken bij tankstations en McDonald’s. En doordat steeds meer telefoons zijn uitgerust met WiFi - meer dan 85 procent in 2009 - en goedkopere tablets vaak geen 3G hebben wordt dit ook een steeds grotere doelgroep.

Voorbereid op nieuwe diensten
Frequenties die door WiFi gebruikt worden zijn licentie vrij en dat maakt de zet van Rotterdam, die als eerste gemeente een enorm draadloos netwerk aanlegt in het centrum, dan ook interessant. Zonder nu alle straten open te breken krijgt de gemeente een digitale infrastructuur die straks ook gebruikt kan worden voor betaaldiensten als Google Wallet of PayPal. Want door ontbreken van datalijnen maken veel (parkeer)automaten nu nog gebruik van Chipknip waardoor veel buitenlandse bezoekers problemen hebben. Rotterdam gebruikt het draadloze netwerk dan ook niet alleen voor een hotspot netwerk maar faciliteert hiermee veel meer diensten zoals camerabeelden streamen om veiligheid te verbeteren of evenementen te ondersteunen. Een digitale infrastructuur in een stadscentrum is met verdergaande digitalisering dan ook even belangrijk als een fiets- of voetpad.

Digitale stadshart
Ondernemers en overheid maken tenslotte steeds meer gebruik van sociale media en de vele andere diensten op internet. Zo kan in een vreemde stad een restaurant of winkel makkelijk gevonden worden met Google Maps. En de eventuele recensies zorgen voor een digitale ‘mond-op-mond' reclame die bepalend kan zijn bij de keus. Een city portal waarop samengewerkt wordt door middenstand, verenigingen en gemeenten ontsluit niet alleen allerlei (gratis) diensten maar geven ook innovatieve mogelijkheden. Zoals bijvoorbeeld met informatiezuilen om initiatieven voor veiligheid en participatie, zoals burgernet en twitterspreekuur een grotere reikwijdte te geven. Dit soort digitale stadspompen kunnen ook gebruikt worden om informatie in vele talen te geven, want de meeste gemeenten heffen wel toeristenbelasting maar geven er uiteindelijk weinig voor terug.

Gemeentelijke service
Bij vrijwel alle gemeentelijke thema's, van 'dienstverlening' tot en met 'veiligheid', zijn er raakvlakken met het internet. Bieden van hedendaagse voorzieningen aan de burgers en bedrijven in een stad is daarom geen 'goodie' meer, maar iets dat ieder hedendaags stadsbestuur serieus zou moeten overwegen. Natuurlijk mag de gemeente niet concurreren met telecom bedrijven bij aanbieden van gratis Wifi en zal daarom, net als Rotterdam via een roaming model, netwerkcapaciteit aan een commerciële partij moeten verhuren. Deze kan de gratis toegang tot internet via een captive portaal exploiteren door bijvoorbeeld gericht reclame te versturen.

Deze blog is geschreven door Ewout Dekkinga. Heeft u ook iets wat u bezig houdt? Meldt u dan aan als auteur en plaats uw eigen blog
Categorie:   
Auteur
afbeelding van Edekkinga
Ewout Dekkinga
Unisys N.V. - IT architect

Als architect houd ik me bezig met de veelzijdigheid van de ICT. Eerdere ervaringen, opgedaan in het beheer van verschillende platformen helpen me om wensen te vertalen naar technische, begrijpelijke en bruikbare oplossingen. Door de snelheid van alle veranderingen kan dit het best worden omschreven als: "Beide benen op de grond, het hoofd in de wolken".

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.