Artikel

Consumententechnologie en internet stuwende krachten bij IT-innovatie

Welke vraagstukken bezorgen CIO’s overal ter wereld hoofdbrekens? Welke trends spelen er? Paul Daugherty is Chief Technology Architect van Accenture. In deze rol overziet hij de ontwikkelingen en uitrol van technologische architecturen en is hij verantwoordelijk voor bijna 2300 Technology Architects wereldwijd. Om deze internationale kennis en ervaring door te voeren op lokaal niveau ging ik met hem in gesprek over de belangrijkste actuele thema’s.

Frank Rennings: “Paul, wat speelt er op dit moment wereldwijd? Wat zijn de grootste klantvraagstukken en de belangrijkste ontwikkelingen?”

Paul Daugherty: “Een thema dat aan de basis ligt van heel veel technologie is ‘consumerization’ ofwel het opgaan van consumententechnologie in bedrijfstechnologie. Tien jaar geleden waren het soort bedrijven dat innovatie voortstuwden, bedrijven als IBM en Honeywell. Organisaties die investeringen in technologie deden, gericht op grote bedrijven. Maar nu is er een grote verschuiving en bepaalt consumententechnologie de snelheid van de ontwikkelingen. Voor veel CIO’s is het de kunst om zich snel aan te passen aan deze ontwikkelingen, die gedreven worden door onder meer Facebook en Google.

Hetzelfde is te zeggen over mobiele oplossingen, ook daar is veel beweging en is het de technologie voor consumenten die de snelheid aangeeft. Vorig jaar was zelfs het eerste jaar waarin de gemiddelde uitgaven van consumenten aan technologie groter was dan wat bedrijven gemiddeld uitgeven aan technologie voor hun medewerkers. Dat is een grote verschuiving, een trend die ook bij investeerders terug is te zien. Ook zij investeren meer in innovatie van consumententechnologie. De cloud is daar een verpakking omheen. Veel innovatie is gedreven door internet.”

Rennings: “Deze opmars van consumententechnologie in bedrijfsomgevingen, heeft dit te maken met managers die proberen hun professionele levens net zo te stroomlijnen als hun privé-activiteiten?”

Daugherty: “Het zijn mensen die willen dat hun business-applicaties meer zijn zoals hun persoonlijke applicaties. Ik heb het dan over flexibiliteit, toepasbaarheid en aan te passen aan persoonlijke voorkeuren. Wat we veel horen van CIO’s is dat medewerkers vragen stellen als: ‘Waarom kan ik mijn privéfinanciën in bijvoorbeeld iGoogle organiseren, maar heb ik ondertussen problemen om de bedrijfsfinanciën te organiseren in een bedrijfsapplicatie?’ Dus het gaat om het leveren van flexibiliteit en toepasbaarheid.”

Rennings: “Als we focussen op deze klanten, wat zijn dan hun grootste uitdagingen? De ontwikkelingen gaan ontzettend snel, maar CIO’s werken ondertussen ook met tal van oude systemen die ze draaiende moeten zien te houden.”

Daughtery: “Dat is inderdaad een groot probleem. Het budget en kosten zullen altijd de voornaamste overwegingen voor hen zijn. CIO’s staan onder druk om jaar op jaar efficiënter IT-diensten aan de organisatie te leveren. Ze moeten uitvinden hoe ze de kluwen van legacy-systemen ‘up and running’ houden, terwijl elk jaar de kaasschaaf over hun budgetten gaat. En dan is er ook nog de druk om waarde toe te voegen aan de business. Technologie ontwikkelt zich razendsnel en er komt een generatie aan die hier letterlijk in opgegroeid is. De uitdaging is om technologie te leveren die de business van ze verwacht.”

Rennings: “Wat er dus gebeurt, is dat een CIO merkt dat er steeds meer in zijn budget gesneden wordt, dat hij te maken heeft met de complexiteit van zijn legacy-systemen en ondertussen ook nog een CEO heeft die met zijn nieuwe iPhone speelt en zegt: ‘Hey, kun je dat ook voor mij doen?’. Zou je dan kunnen zeggen dat een fenomeen als cloud computing, met zijn flexibele kostenstructuur en mogelijkheden heel aantrekkelijk wordt voor een organisatie?”

Daughterty: “De cloud bevat veel beloftes om de problemen van de CIO op te lossen. Altijd beschikbaar, pay-per-use; het is dan ook vaak de business die de driver is van deze nieuwe technologie, zoals bij Salesforce.com. Het is de business die het wil en de CIO moet een manier vinden om het in het bedrijf in te passen. Mijn perspectief op cloud computing is dat het in staat is om weliswaar problemen op te lossen en simpeler te maken voor de gemiddelde IT-medewerker, maar het brengt ook problemen met zich mee waar de CIO boven op moet blijven, zoals wet- en regelgeving en veiligheidsvraagstukken. Veel informatiemanagers werpen zich juist daarom op als wegversperring op weg naar de cloud, of worden in elk geval zo ervaren in hun organisatie. De business wil iets en de CIO wijst vervolgens op de problemen die het met zich meebrengt. De CIO kan zichzelf daarom een grote dienst bewijzen door proactief te handelen en vóór de cloud te bewegen.”

Rennings: “Vanuit een managementperspectief zie je dat veel IT-organisaties problemen hebben met hun skillsets, met hun mensen die twintig jaar op dezelfde werkplek zitten. Veranderingen komen dan vaak als een bedreiging. Maar verplaats je een deel van het bedrijf naar de cloud, dan los je deel van het probleem op. Innovatie is dan weer mogelijk.”

Daugherty: “Je ziet nu dat de cloud een tool wordt waarmee CIO’s waarde naar hun organisaties kunnen brengen. Een klant waar ik mee heb gewerkt had zo’n business-uitdaging. Hun saleskanaal was lang niet veranderd en daarnaast afhankelijk van een partnerkanaal. Het was moeilijk om daar beweging in te krijgen. De traditionele aanvliegroute zou zijn om een consultancybedrijf binnen te halen, negen maanden na te denken over een partnerkanaalstrategie, het doen van een business-selectie en misschien twee jaar later zou alles geïmplementeerd zijn. Maar wat wij deden was ‘agile business implementation’. Overschakelen naar Salesforce.com in twee weken, binnen korte tijd de kanalen naar de verschillende partners opengesteld en het proces gaandeweg getransformeerd. Met cloud-based technologie kun je veranderingsprocessen op een agile, iteratieve manier doen en dan kan IT een ‘enabler’ zijn voor een snelle business-transformatie.”

Rennings: “Als CTA van Accenture is het je rol om voorbij de hypes en trends te kijken. Veel ontwikkelingen volgen elkaar op dit moment op, maar je moet je bedrijf wel in staat stellen om iets te doen met deze trends. Hoe doe je dit?”

Daugherty: “Het is een erg specifiek proces dat wij gebruiken, dat al begint in onze Technology Labs. Wij investeren in ontwikkeling en middelen om onze klanten op verschillende manieren te helpen. Door hen te helpen zien we welke technologieën waarde toevoegen, welke we alleen op een afstand in de gaten moeten houden en welke dichtbij zijn om daadwerkelijk toe te passen. Als ‘early adopters’ vinden we een bepaald punt waar we de initiële capabiliteit bouwen voor pionierende klanten. En als iets ‘mainstream’ wordt, dan bouwen we het in de structuur van onze dienstverlening in.”

Rennnings: “Ook in Nederland is de ‘cloud’ groot. En ook hier hebben we het over trends als open source, web solutions, mobility, BPM en SOA. Denk je dat onze situatie te vergelijken is met de internationale situatie?”

Daughterty: “Ja, ik denk dat deze trends klanten overal ter wereld bezighouden. Er zijn natuurlijk wat verschillen gebaseerd op geografische locaties van sectoren, maar cloud computing houdt bijvoorbeeld iedereen bezig. We zien veel van onze klanten cloud-technologie succesvol implementeren en in Nederland zijn veel early adopters, vooral met toepassingen van Google en Salesforce.com, waarbij SOA een grote ‘enabler’ is. De volgende generatie is klantspecifieke web-based applicaties. De content die je daarin als klant ziet, is gebaseerd op persoonlijke informatie over wie jij bent. Hierin is vooral veel analytische informatie verwerkt, dit gaat veel verder dan het bouwen van websites. Web-based op consumenten gerichte marketing is een trend waar early adapters nu mee bezig zijn. Een andere trend is het grotere gebruik van mobiele devices. Web, cloud en mobility komen bij elkaar. Mobility werd tien jaar geleden veel meer gezien als een add-on, maar is nu vaak het basisplatform. We hebben bijvoorbeeld net een mobiele reisapplicatie voor American Express gelanceerd en we werken met een wereldwijd actieve retailorganisatie aan hun interne ‘app-store’, een multiplatform service voor onder meer HR. We hebben ook een Embedded Technology Group opgezet vorig jaar en aantal aankopen gedaan van ontwikkelaars van onder meer Android-toepasingen.”

Rennings: “Er is bij mobility een trend naar bundeling, waarin je een hardware item koopt met software daar ingebouwd.”

Daughterty: “Op sommige manieren is dat precies tegengesteld aan de cloud-trend. Het is heel anders dan een cloud-oplossing waarin je je geen zorgen maakt om het device. ‘Applicance vision’ is een alternatieve visie op technologie.”

Rennings: “Ook BPM, Business Process Management is een manier om IT-oplossingen sneller te realiseren. Kun je daar iets over vertellen?”

Daugherty: “Klanten willen een snellere realisatie van hun oplossingen en de flexibiliteit om een applicatie te integreren. Dit vraagt om BPM om het proces te automatiseren. Je denkt dan eerst aan het systeem en in sommige gevallen betekent dit dat je het kunt regisseren met de systemen die al bestaan. BPM betekent ook dat je het businessproces goed begrijpt en dat je gaandeweg veranderingen kunt aanbrengen. Een gerelateerde trend is Model Driven Development. Je gebruikt dan modellen om de karakteristieken van een bepaald proces en systeem te modelleren. Er zijn verschillende manieren om efficiëntie in de business te verhogen. Wat wij doen in een groot deel van ons werk is het leveren van op maat gemaakte systemen door het samenstellen van delen van informatiesystemen. Het draait dan om het automatiseren van het ontwikkelingsproces, meer als een productielijn in een fabriek dan de oude, op stukproductie gerichte benadering.”

Rennings: “Werken met gestandaardiseerde modules is snel en efficiënt, maar wat als een klant in een specifieke industrie werkt met daarin specifieke behoeften?”

Daugherty: “Het gaat juist om de balans tussen kosten en flexibiliteit. Elke klant heeft tot een bepaalde hoogte unieke problemen, maar er zijn ook veel overeenkomsten. Bijvoorbeeld als je kijkt naar HR, Payroll en standaard procurement-processen. Daarom is deze benadering succesvol, want je geeft standaardoplossingen, maar met de mogelijkheid om deze te configureren. Het wordt ingewikkelder als een bedrijf op een andere manier wil werken om voordeel te behalen. Daar komen maatoplossingen in beeld. Het is zaak om dit duidelijk te zien en in balans te krijgen. Is er een manier om te standaardiseren of is er een unieke oplossingen nodig? Het succes van bedrijven als SAP, Oracle en Microsoft heeft laten zien dat er heel veel overeenkomsten bestaan, maar de volgende generatie producten zullen veel meer naar eigen smaak aan te passen zijn. De cloud-oplossingen die opkomen geven dit beeld al. Dus als je het allemaal met elkaar mixt, draait het erom hoe je standaardsoftware, op maat ontwikkelde software, cloud-based technologie, SOA-architectuur en BPM met elkaar verbindt voor jouw prestaties.”

Ressing: “Paul, wat is, tot slot, op dit moment in jouw werk als CTA de grootste uitdaging?”

Daugherty: De grootste uitdaging is het vaststellen van de juiste tijdshorizon voor technologie. De snelheid van innovatie neemt toe. De uitdaging is, van waar ik zit en waar ik met klanten veel tijd aan besteed, om op het juiste moment, in het juiste tempo de mogelijkheden te vinden om deze innovaties maximaal te benutten. Timing is de grootste uitdaging en zo zien klanten dat ook. Ze horen allemaal veel over de cloud, werken allemaal met de nieuwste consumententechnologie als smartphones en vragen constant wat het juiste moment is om in ontwikkelingen te stappen en daarmee waarde voor hun bedrijven te creëren. De CIO kan daarin veel mogelijk maken. Er is een zin die ik al tien jaar geleden gebruikte: ‘Think big, start small, scale fast’. Denk na over de mogelijkheden, begin op kleine schaal om de juiste timing te vinden en zoek dan partners om snel te kunnen handelen terwijl de technologie zich ontwikkelt. Tien jaar is een lange tijd als het om IT gaat, maar het werkt nog altijd zo.”

Categorie:   
Auteur(s)
afbeelding van Accenture
Frank Rennings
Accenture - Senior Executive

Frank Rennings is Senior Executive bij Accenture Nederland. Frank is binnen de technologiedivisie verantwoordelijk voor Advanced Systems & Technology in Nederland. Onderwerpen die binnen zijn portfolio vallen, zijn onder andere cloud computing, applicatie-optimalisatie, web- en mobiele oplossingen, open source, ECM, integratie-en procesarchitectuur etc. Hij heeft 19 jaar ervaring in ICT.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.