Artikel

SOAgile - Deel 2: De klant snel waardevolle software leveren

In het vorige artikel in deze serie heb ik mijn uitgangspunt, dat Agile en SOA veel met elkaar gemeen hebben, geïntroduceerd. Eigenlijk is de combinatie de weg voor een heel goed en vruchtbaar huwelijk. Om mijn uitgangspunt te toetsen vergelijk ik de 12 Agile principes met de SOA principes. Dit om na te gaan waar ze goed bij elkaar passen en waar de potentiële incongruenties liggen. In dit deel van deze serie behandel ik de verschillen en overeenkomsten tussen het Agile principe "Our highest priority is to satisfy the customer through early and continuous delivery of valuable software" en de SOA principes.

In tegenstelling tot de Agile principes, is er niet slechts één bron voor SOA principes. Daarom heb ik een bron gekozen die vaak wordt gebruikt door architecten; namelijk de uitgangspunten die Thomas Erl [1] heeft gepubliceerd. U zult dus verwijzingen hiernaar aantreffen in dit artikel.

Mijn vertaling van het Agile principe "Our highest priority is to satisfy the customer through early and continuous delivery of valuable software" in het Nederlands is:

Onze hoogste prioriteit is om de klant tevreden te stellen door snel en continue waardevolle software te leveren.

Overeenkomstige begrippen

Er is een andere perceptie van ‘een klant’ aan deze kant van de wereld. In de Angelsaksische landen (VS, UK) is een klant de eindklant, degene die het product koopt. In Rijnlandse landen (Nederland, Duitsland) is de klant niet altijd de klant van het bedrijf. Bijvoorbeeld, als u software bouwt voor een online boekhandel, kan de verkoopafdeling of wellicht zelfs de eindgebruiker van het systeem gezien worden als de afnemer van de online boekhandel en niet alleen de persoon die een boek koopt.

Wat we onder waardevol verstaan, wordt vaak anders begrepen. De software, in het voorbeeld van de boekhandel, is waardevol als de klant van de boekhandel het gemakkelijk kan gebruiken om boeken te kopen, of als de boeken goedkoper zijn omdat we geen gebruik maken van de boekhandelaar. Afhankelijk van het businessmodel van de onderneming, gaat het om een goedkope oplossing of een zeer geavanceerde oplossing. Beide oplossingen kunnen dus waardevol zijn.

Snel wordt ook vaak verkeerd geïnterpreteerd. Als de online boekwinkel ook online betaling biedt, zullen de klanten van de online boekwinkel niet blij zijn als u de software levert zonder veilige betaalmogelijkheden of met een steeds veranderende gebruikersinterface. De klant - in het geval van de afdeling verkoop - wil echter snelle en continue leveringen, zodat ze de eisen en wensen kunnen prioriteren, beta tests kunnen laten uit voeren en hun verkoopproces kunnen aanpassen. Dit is dus voor mij een beginsel dat zegt dat we software maken dat waardevol is voor het bedrijf.

SOA gaat over de architectuur van de gehele onderneming, waarbij serviceoriëntatie het bepalende concept is. Een service is een activiteit dat waarde toevoegt in een proces. Deze activiteit kan worden geautomatiseerd door een stuk software, het kan een menselijke handeling of activiteit zijn of een combinatie van de twee. Door software aan een service te koppelen, realiseren we dat die software toegevoegde waarde levert. Dus dit Agile principe past mooi binnen SOA.

Verschil

Er is natuurlijk ook een verschil: In een SOA check je eerst of een service al bestaat voordat er überhaupt software ontwikkeld wordt (zie service reusability [2]), zelfs wanneer dat hergebruik meer tijd in beslag neemt dan het opnieuw bouwen van een service. De tijd voor het ontwikkelen van de software is namelijk niet noodzakelijkerwijs de meest belangrijke factor, maar slechts één van de factoren die belangrijk zijn voor een korte time-to-market. In een SOA heb je een meer holistische benadering van de onderneming, niet een lokaal ontwikkelperspectief. Licentie kosten, onderhoudskosten en herbruikbaarheid moeten allemaal ingecalculeerd worden. Dus soms zul je besluiten niets te bouwen, omdat dit geen waarde toevoegt aan het bedrijf en is configureren wat er al is een meer waardevolle oplossing.

Conclusie

Dit Agile principe en de SOA principes zijn - hoewel Agile meer gericht is op een (enkel) project of product en SOA zich richt op services en de onderneming als geheel - perfect met elkaar in lijn en complementair aan elkaar.

In het volgende artikel van deze serie behandel ik de verschillen en overeenkomsten tussen het Agile principe "Welcome changing requirements, even late in development. Agile processes harness change for the customer's competitive advantage" en de SOA principes.

Categorie:   
Auteur(s)
afbeelding van marybeijleveld
Mary Beijleveld
ABC-thinkBIG - Business consultant, bedrijfsarchitect en Agile project manager

Mary Beijleveld is afgestudeerd bedrijfskundige (MScBA) aan de Universiteit van Groningen. Het onderwerp van haar afstudeeropdracht was: "Het nut van SOA voor -mijn organisatie- in termen van strategische innovatie".

Ze werkt als senior business consultant, bedrijfsarchitect en Agile project manager. Haar aandachtsgebied is de waarde van architectuur voor de business in het algemeen en SOA & procesoptimalisatie in het bijzonder. Ze werkt het liefst op het snijvlak van business en technologie, waar complexe vraagstukken moeten worden aangepakt en de druk om praktische verbeteringen aan te brengen, hoog is.

Naast haar passie voor Agile project- en ontwikkelmethoden, netwerken, bloggen (www.ABC-thinkBIG.com/weblog/) en schrijven van opiniërend artikelen is zij Certified Scrum Master en Product Owner, heeft jarenlange ervaring in het managen van projecten, issue control en uitgebreide kennis van diverse project management methoden. http://nl.linkedin.com/in/marybeijleveld Twitter: ladybeetle

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.