Artikel

Afgestudeerd.. en nu?

Recent afgestudeerde jongeren betreden optimistisch de arbeidsmarkt. En werkgevers in de maakindustrie zitten te springen om nieuw talent. Toch komt het niet altijd tot een succesvolle loopbaanmatch. Met de juiste technologie kan hier verandering in worden gebracht.

Maakindustrie

Een van de problemen waar de maakindustrie mee kampt, is het imago. Als je alumni vraagt naar zijn ideale baan en sector behoort de maakindustrie niet vaak tot het antwoord. Dit terwijl de branche smacht naar jong bloed en een diversiteit aan profielen. Ingenieurs, IT’ers, wiskundigen, analytici en werknemers met een sterk probleemoplossend vermogen zijn nodig om productiebedrijven naar een hoger digitaal niveau te tillen. Daarnaast zoeken ze dromers, visionairs, creatieve denkers en idealisten voor het bedenken van betere producten, diensten en bedrijfsmodellen.

Het UWV rapporteerde begin 2017 dat de meeste knelpunten op de arbeidsmarkt zich voordoen in de sectoren techniek en ICT en verwacht dat de personeelsschaarste de komende jaren zal aanhouden. Redenen voor het aanhouden van deze schaarste zijn de economische groei en vergrijzing, maar ook onvoldoende instroom vanuit het onderwijs. De industriecoalitie, bestaande uit de Metaalunie, FME, UNETO-VNI en Bouwend Nederland, uitte eind vorig jaar hun zorgen over het tekort aan goed opgeleide technici. En in een open brief aan de Vaste Kamercommissie voor Onderwijs, vraagt het om maatregelen. De coalitie vindt dat innovatie in het techniekonderwijs dringend nodig is.

De scholen kunnen een bedrage leveren door meer nadruk te leggen op natuurkunde, technologie, bouwkunde en wiskunde. En voor bedrijven ligt er een taak weggelegd om jongeren te enthousiasmeren, en te informeren over de voordelen van werken in techniek. Daarnaast zullen ze mythes en misvattingen uit de wereld moeten helpen. 

Maar op de korte termijn is het vooral technologie die fabrikanten kan helpen de productiviteit op de werkvloer te maximaliseren, nieuw personeel sneller in te werken en huidige werknemers om te scholen om mee te komen in de digitale tijd. Zeven manier waarop dat kan:

1. Bijscholen
Fabrikanten begrijpen dat het belangrijk is om zelf mensen op te leiden en niet enkel te leunen op de onderwijsinstituten. Dit is logisch aangezien de fabrikanten precies weten welke vaardigheden er nodig zijn om innovatie te initiëren op de werkvloer en daarbuiten.

2. Het veranderende personeelsbestand managen
Modern Human Capital Management (HCM) helpt bij het aantrekken en behouden van nieuw personeel, bijvoorbeeld door te helpen bij omscholing. Kennisgebaseerde programma’s en applicaties helpen informatie in begrijpelijke clusters over te brengen. De voortgang van werknemers wordt ondertussen bijgehouden door middel van certificaten. Het is belangrijk dat de huidige vaardigheden en tekortkomingen van de werknemer bekend zijn en dat er een systeem geïmplementeerd wordt dat de ontwikkeling bijhoudt. Software kan helpen de vooruitgang van een werknemer te documenteren op basis van feiten in plaats van momentopnames. 

3. Het vinden van de juiste persoon voor de juiste functie
Het is belangrijk dat werknemers een functie vinden die bij hen past. Nu er zo’n tekort is aan goed geschoold personeel, is het belangrijker dan ooit dat de juiste vaardigheden optimaal benut worden. HCM-softwareoplossingen gebruiken data om de juiste werknemer aan de juiste baan te koppelen op een manier die beiden tevreden stemt.

4. Best practices gebruiken
Moderne ERP-oplossingen maken het mogelijk om werkwijzen te ontwikkelen en operationele parameters te gebruiken waardoor ook werknemers die nog in opleiding zijn de protocollen eenvoudig kunnen volgen. Sommige programma’s stellen automatisch controlevragen voordat de gebruiker naar het volgende scherm gaat of er komen pop-upmeldingen in het scherm als activiteiten of data afwijken van de verwachtingen. Als er kritische waarden worden bereikt, kunnen leidinggevenden gewaarschuwd worden en als de veiligheid in het geding komt, kunnen machines worden stilgelegd of kan een alarm geactiveerd worden. Technologie kan zo helpen bij het nemen van adequate beslissingen. 

5. Intuïtieve dashboards 
Zelfs nieuwe werknemers met minimale technologische vaardigheden kunnen makkelijk uit de voeten met dashboards die aangepast zijn op functie of individu. Gemakkelijk te lezen diagrammen maken het eenvoudig voor werknemers om Key Performance Indicators (KPI’s) te volgen en goed geïnformeerde beslissingen te maken.

6. Moderne gebruikersinterface
Het huidige personeel verwacht softwaresystemen die net zo makkelijk te gebruiken zijn als hun privé laptop, tablet of smartphone. Ze verwachten gemak en intuïtieve handelingen zoals ze gewend zijn van consumentenapplicaties. Sommige geavanceerde ERP-tools hebben al zo’n aantrekkelijke en visuele interface die het eenvoudiger maakt voor zowel de huidige als nieuwe werknemers - zelfs met minimale technische vaardigheden - om productief te zijn. Werknemers hoeven geen IT-experts te zijn om specifieke rapporten uit te draaien of om details van een bestelling, een voorraadprobleem of facturatievraag uit te pluizen.

7. Zichtbaarheid en verbondenheid
De moderne werknemer eist flexibiliteit van zijn mobiele oplossingen en wil op afstand kunnen werken, met afdelingen die met elkaar zijn verbonden. Ze willen het grote plaatje zien en begrijpen wat hun aandeel daarin is. Dit zal de betrokkenheid, de efficiëntie en innovatie alleen maar ten goede komen. 

Dit zijn slechts enkele manieren waarop ERP- en HCM-oplossingen fabrikanten kunnen ondersteunen bij het halen van hun personeelsdoelen. Maar het neemt niet weg dat er nog steeds gewerkt moet worden aan het imago van werken in de maakindustrie.

 

 

Categorie:   
Auteur(s)
afbeelding van InforBenelux
Theo Koster
Infor - Regional VP Infor Benelux

Theo Koster is Regional VP bij Infor Benelux. Infor is wereldwijd de op twee na grootste leverancier van enterprise applicaties en diensten.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.