Artikel

Realtime productieplanning

Zet de productiemythe om in realiteit

Productieprocessen zien er tegenwoordig totaal anders uit dan 10 jaar geleden, en dat terwijl de echte grote veranderingen nu pas staan te gebeuren. De komende jaren komt steeds meer nadruk te liggen op snelheid en maatwerk. Is jouw bedrijf klaar voor realtime productieplanning?

Uitdagingen in het productieproces

De potentiële vraag naar bestaande producten is tegenwoordig oneindig groot – bestellingen kunnen uit vrijwel elke uithoek van de wereld komen. Tegelijkertijd schommelt de vraag ook meer dan ooit, met klanten die constant op zoek zijn naar een goedkoper alternatief. Een complex proces dat alleen nog maar complexer wordt, nu we met online gedrag en social media activiteiten de toekomstige vraag steeds meer kunnen voorspellen. Het duurt niet lang meer voor wearables – draagbare technologieën, zoals Google Glass – op grote schaal data verschaffen over producten waar consumenten interesse in hebben getoond (online of offline). Cijfers die fabrikanten, in combinatie met marktfactoren, gebruiken om het volume, de prijs en het tijdstip van de vraag te bepalen.

Daartegenover staan slimme fabrikanten die deze data-analysetrends juist aangrijpen om zélf de vraag op te drijven, waar en wanneer ze maar willen, aan de hand van digitale tools. Het aanpassen van productieschema’s op kortingscampagnes via social media is daar een voorbeeld van. Met deze voorspellende en proactieve werkwijze hebben deze fabrikanten een enorme voorsprong opgebouwd ten opzichte van hun concurrenten die nog steeds gebruikmaken van traditionele voorspellingsmethodes. Realtime productieplanning maakt deze oude methodes – voorraden aanleggen op basis van de te verwachten sales – vrijwel nutteloos en vooral kostbaar. Sterker nog, het is winstvernietigende verspilling. Hoeveel geld besteden zij niet aan grondstoffen en materialen voor producten die misschien niet eens verkocht worden? Om nog maar te zwijgen van de verspilde tijd en arbeid.

De vraag naar nieuwe producten is zelfs nog vluchtiger dan de vraag naar bestaande. Aangezien de levenscyclus van producten alleen maar korter wordt, is het noodzakelijk dat producten snel en groots worden aangekondigd. Doe je dat niet, dan riskeer je verlies van marktaandeel aan concurrenten of loop je de hogere ‘first-to-market’ marges mis. Dit legt een enorme druk op fabrikanten om snel producten te ontwikkelen - van ontwerp tot productie - terwijl de kwaliteit, veiligheid en winstgevendheid wel moeten worden gewaarborgd.

Een nog grotere uitdaging voor fabrikanten is dat het aantal producten op voorraad (Stock Keeping Units, SKU) is geëxplodeerd, nu consumenten meer keuze en maatwerk eisen. Wat een aantal jaar geleden één gemeenschappelijke SKU zou zijn geweest, bestaat nu uit honderden versies van eenzelfde product – en morgen zullen dit er duizenden zijn. Fabrikanten volgen en verwerken reacties en gesprekken op websites en social media om dat ene product dat een consument wil, op het moment dat hij of zij dat vraagt, te kunnen leveren. Zie het als het bestellen van een bak yoghurt, met precies de hoeveelheid calorieën, vet, suiker, fruit en noten die jij wil, geleverd op het moment dat jij wil.

Succesvolle realtime planning in 5 stappen
De meeste leidinggevenden van productieafdelingen zien in dat het tijd is om flexibele, responsieve bedrijfsprocessen en workflows te ontwikkelen. Dit begint bij waar en hoe het bedrijf zijn producten verkoopt en promoot en gaat door tot alle lagen van het productieproces:

•    Just-in-time (JIT) sales en new-business proposals — Toonaangevende bedrijven beginnen met het identificeren van de juiste verkoopkansen met de juiste marges. Soms is het slim om de capaciteit die gestoken wordt in een grote hoeveelheid producten met lage marges te gebruiken voor een kleiner aantal producten met hogere marges.
•    Proactieve voorspelling — Ondanks dat de vraag constant fluctueert, kun je met analyses onderliggende trends identificeren, om vervolgens de algemene richting en het volume van de vraag te voorspellen. Iedereen weet dat sneeuwschuivers altijd beter verkopen in de winter. Door vervolgens de productie- en supply chain-planning af te stemmen op de promotie- en kortingscampagnes zijn de resultaten nog beter te voorspellen. De samenwerking tussen sales en productie is daarbij cruciaal, zodat je ervoor kunt zorgen dat de verkoop optimaal is tijdens voorspelbare vraagpieken (zoals seizoentrends).
•    Flexibele productieplatforms — Ondanks de enorme stijging van SKU's en de vluchtigheid van vraagpatronen, gaat de 80/20 regel nog altijd op. Houd rekening met de verwachting (80 procent), maar reserveer 20 procent van de capaciteit voor de unieke high-profitbestellingen, met behulp van make-to-order- en configure-to-order-technieken. Het continu verbeteren van productieprocessen om direct te kunnen leveren helpt bij het optimaliseren van deze benaderingen, inclusief make-to-stock (de voorraad tot een minimum behouden).
•    Value-stream planning en inkoop — Zelfs de beste productieprocessen lopen spaak als leveranciers geen nauwe tred houden met vraagsignalen en veranderingen. Je leveranciers en de leveranciers van je leveranciers moeten op de hoogte zijn van alle marketing- en productieschema’s om op verschillende vraagpatronen te kunnen anticiperen.
•    Lean-technieken— Het werken met lean-technieken - in de supply chain, productie en logistiek - helpt een fabrikant om de veranderende vraag te managen zonder een overtollige voorraad te hebben. Zelfs in het digitale tijdperk worden producten nog steeds fysiek gemaakt, verpakt en verscheept. Des te efficiënter dit wordt gedaan, des te beter. Met lean-technieken kun je de verspilling verminderen en de snelheid verbeteren.

Realtime planning gaat niet alleen over het proces: er moeten een toekomstgerichte visie en doelstellingen zijn voor realtime responsiviteit en bereidheid om te investeren in de strategie. Het werk van managers en toezichthouders (verkoop, productie, logistiek en inkoop) gaat voortaan verder dan brandjes blussen. Van hen wordt verwacht dat ze tech-savvy coaches zijn, in staat om gemotiveerde, oplossingsgerichte medewerkers te begeleiden. Goede realtime planning vereist ook technologieën die leidinggevenden en managers de informatie geeft die ze nodig hebben wanneer en hoe ze dat willen. Veel van deze tools zijn er al (ERP, SCM, CRM, etc.), maar ze moeten nog beter worden gekoppeld en aangevuld met nieuwe technologieën, zoals big data, om zo:

•    De toekomstige vraag te voorspellen — Waar komt de vraag vandaan en wat is er nodig? En hoe kunnen we vraag creëren?
•    Inzicht te hebben in de realtime vraag — Wat is nu de status?
•    De vraag te coördineren met de supply chain en de inkoop van materiaal en onderdelen — Wat komt waar vandaan en tegen welke prijs?
•    De productiecapaciteit in te plannen — Wat kan waar gemaakt worden (intern of extern) en hoe (verschepen of configureren uit voorraad, make-to-order, etc.)?
•    Supportdiensten te coördineren — Welke vereisten wat betreft HR, IT en finance zijn nodig om de productie te ondersteunen?
•    Leveringen op tijd te verzekeren — Wat zijn de meest efficiënte en kostenbesparende bezorgingsroutes en dienstregelingen?
•    Support en ondersteuning van toegevoegde waarde te leveren — Welke extra business kan worden gegenereerd door middel van een snelle follow-up? (Heb je het product ontvangen? Wat vind je ervan? Wat kunnen wij nog meer bieden? Wil je meer bestellen?)

Realtime voordelen
Het inrichten van een realtime omgeving - door de vele complexe vraagsignalen op te pikken en deze op nieuwe manieren te coördineren met processen, mensen en technologie - zorgt er niet voor dat alle productie-uitdagingen zomaar verdwijnen. Maar het zorgt er wel voor dat je organisatie effectiever op deze kansen kan reageren. Daarnaast kan je bedrijf de productiviteit over de hele supply chain verbeteren, de leveringssnelheid van producten verhogen en de kosten die marges uithollen flink verlagen.

Ben jij klaar om een realtime productieorganisatie te creëren?
 

Categorie:   
Auteur(s)
afbeelding van InforBenelux
Theo Koster
Infor - Regional VP Infor Benelux

Theo Koster is Regional VP bij Infor Benelux. Infor is wereldwijd de op twee na grootste leverancier van enterprise applicaties en diensten.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.