Artikel

De ontbrekende schakel in Enterprise Service Bus (ESB) implementaties

De Enterprise Service Bus (ESB) doet steeds vaker zijn intrede binnen organisaties. Met name bij commerciële organisaties en lokale overheden wordt de ESB steeds meer ingezet voor het real-time versturen en ontvangen van berichten tussen systemen. Toch missen ESB-implementaties vaak nog iets. Wat is dat dan?

De ESB werkt volgens een puur model waarbij de aangesloten applicaties ‘subscribed’ zijn op de ESB en de ESB diverse berichten ‘published’. Omdat deze acties real-time worden uitgevoerd, is de ESB ideaal voor commerciële organisaties waarbij gebruikers direct een bestelling moeten kunnen plaatsen of direct een online cursus/opleiding moeten kunnen volgen als het account is aangemaakt. Lokale overheden gebruiken de ESB met name bij multi-tenant situaties, waarbij meerdere deelorganisaties dezelfde centrale IT-omgeving gebruiken (denk bijvoorbeeld aan een shared service center voor verschillende gemeenten). De ESB kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat particulieren direct online een vergunning kunnen afvragen wanneer zij een account hebben aangemaakt op de gemeentelijke website. Zij hoeven niet te wachten totdat de inschrijving is verwerkt in de benodigde systemen.

2.0 trend
De ESB is populair en het past in de ‘2.0-trend’ waarin we ook woorden als self-service dienstverlening, real-time, plaats- en tijdonafhankelijkheid en portals horen. Tot zover voldoet de ESB aan de verwachtingen. Maar de ESB schiet ook tekort. Vaak hebben architecten de ESB gekozen op basis van een paar kritische applicaties die ESB-enabled zijn. Het werkt uiteraard vlekkeloos, maar wanneer zij vervolgens langzamerhand meer applicaties aan de ESB willen aansluiten dan blijkt dat helaas niet te kunnen. Heel veel applicaties, en met name applicaties die worden gebruikt voor het beheren van identiteitsgegevens zijn niet ESB-enabled. En daarom is het lastig om de ESB te gebruiken voor het beheren van identiteitsgegevens (ook wel Identity Management genoemd).

ESB-enabled
HR-systemen worden vaak als bron gebruikt voor het beheren van user accounts in het netwerk. De contractstart- en contracteinddatum, functie, "manager-van"-relatie en afdeling worden in het HR-systeem goed bijgehouden. Informatie vanuit het HR-systeem kan op verschillende plaatsen in het user beheerproces worden gebruikt. HR-systemen en de ESB, echter, zijn geen goede combinatie want tot nu toe zijn HR-systemen technisch niet in staat om een enkel en alleen wijzigingen door te geven aan de ESB. Zo kan een HR-systeem geen naamswijzigingen (bij trouwen of scheiden), functie- of afdelingswijziging doorgeven aan de ESB. Het HR-systeem kan alleen in bulk alle medewerkers informatie aanbieden, maar daar dienen de wijzigingen dan uit geëxtraheerd te worden. De ESB werkt namelijk alleen op basis van veranderingen: een verandering leidt tot een actie in de ESB. En de ESB werkt alleen goed als 100 procent van de mutaties kunnen worden opgehaald en afgeleverd.

 

Vendors van HR-systemen zijn mondjesmaat bezig hun applicaties aan te passen zodat zij ESB-enabled zijn. In de tussentijd moeten organisaties een andere oplossing zien te vinden om toch wijzigingen in applicaties te kunnen voeden aan de ESB.

IdM als middleware
De ontbrekende schakel om de ESB optimaal te kunnen laten functioneren heet Identity Management. Door een Identity Management (IdM) oplossing als middleware te plaatsen tussen de applicaties die niet ESB-enabled zijn en de enterprise service bus worden de gaten gedicht. Enkele Identity Management oplossingen beschikken over native koppelingen met diverse applicaties waarmee het mogelijk is om complexe wijzigingen in identiteitsgegevens te herkennen en aan te bieden aan de service bus. Naast bronsystemen hebben ook veel doelsystemen, zoals zorgapplicaties of overheidsapplicaties, geen bus-connector en kunnen zij dus geen informatie van de ESB afnemen. Aan de kant van het doelsysteem neemt de IdM-oplossing dan informatie van de ESB af en verwerkt het automatisch in het betreffende doelsysteem.

 

Categorie:   
Auteur(s)
afbeelding van tseinen
Tjeerd Seinen
Tools4ever - Technisch Account Manager

Tjeerd Seinen als account manager werkzaam bij Tools4ever in Nederland. Hij beschikt over zowel een technische als commerciële achtergrond en hij is daardoor in staat om kansen in de markt om te zetten in functionaliteiten voor producten en consultancy diensten. Tjeerd heeft meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van sales en softwareontwikkeling. Hij studeerde technische informatica aan de Hogeschool van Amsterdam. Daarnaast rondde hij de MBA-opleiding van het NIMBAS in Utrecht met succes af.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.