Artikel

5 essentiële elementen voor toekomstgerichte applicatieontwikkeling

Auteur: Olf Jännsch, Regional Vice-President Progress Software

De bedrijfswereld ontwikkelt zich alsmaar sneller: de verwachtingen van klanten veranderen continu, de aanhoudende economische onzekerheid legt een grotere nadruk op return on investment en technologische evoluties schakelen alsmaar een versnelling hoger.

In het hart van die technologische evolutie, ligt de cloud die zich steeds verder ontwikkelt en wijdverspreid raakt.

Cijfers van analist Saugatuck tonen aan dat on-premise applicaties momenteel 50 procent uitmaken van de totale applicatiemarkt. Hybride applicaties zijn momenteel goed voor 40 procent van de markt en cloudapplicaties voor 10 procent. Het aandeel van die laatsten is echter in volle groei: als we de cijfers extrapoleren naar 2020, zal nog slechts 10 procent van de applicaties on-premise zijn, tegenover 60 procent cloudapplicaties en 30 procent hybride.

Een toekomstgericht applicatieontwikkelings- en implementatieplatform houdt hiermee rekening en is geschikt voor:
     - Mobiel werken: zodat ontwikkelaars vanaf afstand kunnen (samen)werken en daarvoor niet continu verbonden hoeven te zijn met een cloud.
     - Multi-tenancy: één van de grote voordelen van de cloud is de elasticiteit ervan en de multi-tenancy die vanaf het begin in het platform kan worden ingebouwd.
     - Ondersteuning voor Progress' ABL, Java, .net, SQL en andere programmeertalen, vooral aangezien applicaties vaak worden opgebouwd met componenten geschreven in verschillende programmeertalen die moeten samenklikken binnen dezelfde cloud.
     - Modelgedreven ontwikkeling om het snel modelleren van nieuwe applicaties mogelijk te maken.

Het is duidelijk dat we in de applicatiemarkt niet rond cloud heen kunnen, maar dit is lang niet het enige sleutelelement. Ik zie vier andere, gelinkte concepten die niet kunnen ontbreken bij de ontwikkeling van de volgende generatie zakelijke applicaties en de platformen die nodig zijn om deze te ontwikkelen.

Mobile
Niet alleen moeten ontwikkelplatformen mobiel beschikbaar worden, ontwikkelaars moeten ook kiezen voor een 'mobile first' aanpak. Cijfers van IDC tonen aan dat de investeringen in mobiele apparaten vier keer zo snel groeien als die voor PC’s. Bovendien zullen betaalde mobiele applicaties ook meer geld in het laatje brengen dan de hele mainframemarkt, inclusief hardware en software.

Met het toenemende belang van mobile, neemt de nood aan verregaande gepersonaliseerde content toe. Inhoud die niet alleen afhangt van het type apparaat, maar ook andere criteria zoals de locatie van de gebruiker.

Big Data
Big data bieden bedrijven kansen (en uitdagingen) om inzicht te krijgen in risicopatronen en bedreigingen, maar ook om kansen bij (potentiële) klanten op te sporen. Echter, hoe meer real-time de wereld wordt, hoe minder tijd ze krijgen om deze analyse te doen. Applicatieplatformen moeten dus de ontsluiting en analyse van deze data ondersteunen, zowel on-premise als in de cloud.

Sociale media
Sociale media zijn krachtige zakentools die moeten worden geïntegreerd met allerlei zakelijke applicaties. Applicaties koppelen aan sociale media brengt gebruikers samen brengen en helpt analytics genereren als onderdeel van het applicatieplatform, in plaats van dit van nul op te bouwen.

Ecosysteem
Het finale sleutelelement is het ecosysteem, even belangrijk – zo niet belangrijker – dan de technologie. Een robuust en compleet ecosysteem garandeert gemakkelijk samenwerken en het delen van kennis, belangrijk voor de steeds mobieler wordende ontwikkelaars. Het helpt ook om het beste te halen uit beschikbare middelen, onafhankelijk van de taal waarin ze geschreven zijn.

Deze elementen hangen duidelijk samen en overlappen, maar vormen naar mijn mening samen de basis voor het applicatieontwikkelingsplatform van de toekomst.

Categorie:   
Auteur(s)
afbeelding van Redactie
Redactie XR Magazine

XR Magazine - platform en gratis online vakblad over Enterprise Architectuur, ICT-Architectuur, BPM, SOA, IT-Service Management, Informatie Management

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.