Artikel

Boekrecensie: IT Infrastructure Architecture - Infrastructure building blocks and concepts

Het afgelopen anderhalf jaar heeft Sjaak Laan, werkzaam bij Logica als Principal IT Architect, zich toegelegd op het schrijven van een boek over IT infrastructuur architectuur. Het boek ‘IT Infrastructure Architecture - Infrastructure building blocks and concepts’ is vanaf heden beschikbaar. In dit artikel wordt een recensie gegeven van het boek.

Het boek ”IT Infrastructure Architecture - Infrastructure building blocks and concepts” van Sjaak Laan is een Engelstalig boek waarin, in de meest brede zin, alle IT infrastructuur onderdelen en hun onderlinge samenhang aan de orde komen. Hierbij komt ook de geschiedenis van de IT infrastructuur aan de orde, waardoor de lezer snel inzicht krijgt in de ontwikkeling van de IT infrastructuur van het ontstaan tot nu. Wat dit boek onderscheidt van andere boeken over IT infrastructuur is dat niet alleen de hardware wordt beschreven, maar ook de zachtere kant van de infrastructuur, zoals redundantie, beschikbaarheid en dergelijke. Dat soort begrippen vormt uiteindelijk de kapstok waar de overige onderwerpen in het boek aan worden opgehangen, zodat dit boek een meerwaarde heeft voor de mensen die in de IT werken maar minder technisch zijn ingesteld. En dat sluit heel mooi aan bij de doelgroep: IT architecten/ontwerpers en IT lijn/project/systeem managers; juist de mensen die een stap verder van de techniek af staan dan de IT beheerder.

Het boek begint met de introductie van een IT infrastructuur model met een overzicht van de infrastructuur bouwblokken en een introductie op “non-functional requirements”. Hieronder vallen zaken als beschikbaarheid, redundantie, continuïteit, beveiliging en performance. De auteur gebruikt deze zaken om het belang van de juiste samenwerking en inrichting van de fysieke infrastructuur te beschrijven, op een dusdanige manier dat ook mensen zonder een IT infrastructuur achtergrond dit goed kunnen begrijpen.

Hierna worden de diverse IT infrastructuur onderdelen beschreven, zoals datacenters, servers, netwerken, PC’s en besturingssystemen en opslag, maar ook technieken zoals virtualisatie. En heel praktisch komen dan de hiervoor beschreven zaken als performance, hoge beschikbaarheid en beveiliging terug, zodat een goed inzicht wordt geboden hoe de infrastructuurcomponenten op die punten (kunnen) scoren en wat de valkuilen zijn bij de inrichting ervan. Omdat het boek de zaken op een architectuurniveau beschrijft zijn het vooral de meer globale punten die belicht worden. Dit is aan de ene kant jammer, omdat het boek de lezer geen specifieke tips geeft over hoe men bijvoorbeeld een bepaald beveiligingsprobleem technisch kan afdekken, maar aan de andere kant maakt dit het boek veel tijdlozer omdat het niet gebonden is aan bijvoorbeeld bepaalde versies van besturingssystemen of netwerkprotocollen. Het boek geeft vooral een goed inzicht in het “wat” en “waarom”; het “hoe” gaat echter minder diep, wat precies past bij de beoogde doelgroep.

Uiteraard zijn er meer boeken op het gebied van IT infrastructuur op de markt, maar die gaan enerzijds vaak over de abstractere kanten van de IT (zoals virtualisatie concepten en modellen) en anderzijds vaak over de harde techniek (bijvoorbeeld installatiehandleidingen en how-to’s).

Dit is echter het eerste boek dat ik heb gelezen dat beide kanten met elkaar verbindt op een heldere manier. Hierdoor krijgt de lezer goed onderbouwd waarom het bijvoorbeeld belangrijk is om de end-to-end beschikbaarheid in de gaten te houden bij het inrichten van de technische infrastructuur. En juist het verbinden van de concepten aan de techniek is iets waar het in de praktijk vaak misloopt, met als gevolg dat elke individuele component op zich prima ingericht is en functioneert, maar het geheel toch niet het gewenste resultaat geeft. Dit maakt het boek heel geschikt voor IT’ers die niet dagelijks met het beheer en het ontwerp van IT infrastructuur te maken hebben, maar er wel van afhankelijk zijn, of er bij het ontwerpen van hun applicaties of processen rekening mee zouden moeten houden.

Eigenlijk mis ik maar een paar zaken, vooral aan de proceskant van de IT, zoals (het belang van) wijzigingsmanagement en projectmanagement. Want ook in die processen moet goed rekening worden gehouden met alle aspecten van de IT infrastructuur, zoals deze in dit boek beschreven worden, om beheersorganisaties of projecten effectief te laten zijn.

Conclusie: dit is een boek dat je eigenlijk moet hebben gelezen als IT’er die te maken heeft met IT infrastructuur, wat geldt voor heel veel mensen, en vaak zonder dat ze het doorhebben. Het zal je begrip van de concepten en techniek vergroten en je laten beseffen hoe afhankelijk we van de infrastructuur zijn, maar ook dat je met de juiste inrichting ervan heel veel problemen kunt voorkomen. Kortom: een aanrader!

Titel
IT Infrastructure Architecture - Infrastructure building blocks and concepts
Auteur(s)  Sjaak Laan