Artikel

Dragon1 Visualisatietips voor PowerPoint

PowerPoint wordt nog steeds door veel architecten gebruikt als architectuurtool. Daarom presenteren we een aantal praktische tips om met meer gemak betere visualisaties te maken.

1. Het werken met een viewlayout

Wanneer u een architectuurposter gaat maken voor de directie is het verstandig om op de poster ruimte te reserveren aan de rand waarin u de belangrijkste belanghebbenden, strategische uitgangspunten en doelen uitschrijft. U laat daarmee aan de directie zien dat u weet wie en wat zij belangrijk vinden: het realiseren van bepaalde uitgangspunten en doelen voor bepaalde belanghebbenden. Het middenvlak op de poster gebruikt u om een ontwerp te visualiseren van de oplossing waarmee de onderneming de uitgangspunten en doelen kan of gaat realiseren.

2. Het werken met een legenda

Een grote architectuurposter bevat al gauw dertig verschillende soorten symbolen met elk hun eigen betekenis. Het kan niet van iedereen die naar de poster kijkt worden verwacht dat hij of zij precies weet wat de symbolen betekenen. Om te voorkomen dat mensen hun eigen betekenis gaan toekennen aan de symbolen, dient u in de poster technische symbolen te voorzien van een legenda. Mocht dit niet kunnen, dan dient u niet-ambigue symbolen te gebruiken met een hoge associativiteit of hoog metaforisch gehalte.

3. Gebruik een prikkelende titel

'Heb je die poster al gezien over het nieuwe werken in onze onderneming? Dat ziet er goed uit, ik kan niet wachten op die nieuwe personal high performance werkplek.' Zo'n compliment wil iedere architect toch te horen krijgen over de architectuurposters die hij maakt. Dit komt echter niet alleen door de visualisatie die op de poster staat maar ook door een prikkelende titel die de spreekwoordelijke boekdelen spreekt. U moet het de kijkers van de poster wel makkelijk maken om over de poster te kunnen praten bij anderen. Vermijd daarom moeilijke en technische termen en probeer een titel te bedenken met kleur en veel lading erin.

4. Stel de visualisatie af op een boodschap voor de doelgroep

Het is van groot belang dat een architectuurposter wordt gemaakt voor één primaire doelgroep. De poster zendt daarbij altijd een communicatieboodschap uit. Deze moet zoveel mogelijk op de doelgroep worden afgestemd. Om als architect hier meer houvast bij te hebben is het verstandig om gewoon de communicatieboodschap uit te schrijven en op de poster te zetten in een kader. Een ieder die naar de poster kijkt kan dan ook terugkoppelen of hij of zij uit de poster haalt wat er volgens de communicatieboodschap wordt bedoeld.

Categorie:   
Auteur(s)
afbeelding van markpaauwe
Mark Paauwe
Dragon1 Inc. - CTO

Mark is zeer actief in het enterprise architectuur vakgebied. De kans is groot dat je hem op een evenement tegenkomt en dat het gesprek al gauw over architectuurvisualisaties en architectuurprincipes gaat.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Indien het niet lukt om een reactie te plaatsen, stuur dan uw reactie naar redactie@xr-magazine.nl.
Alle inzendingen dienen correct, professioneel en beschaafd te zijn. IP-adressen worden gelogd, maar niet gepubliceerd. De redactie van XR Magazine behoudt zich het recht voor om anonieme reacties (niet op naam) of zonder geldig e-mailadres, te verwijderen zonder kennisgeving. Ook reacties waarin commerciële uitingen worden gedaan en/of commerciële producten en diensten worden aangeboden worden door de redactie verwijderd of ontdaan van commerciële uitingen zonder kennisgeving.